این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نقد زبان و ادبیات خارجی، جلد ۱، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی زیبایی شناسی نفی در آثار مالارمه
چکیده فارسی مقاله مالارمه را بی شک باید یکی از تاثیر گذارترین اندیشمندان و شاعران قرن نوزدهم به حساب آورد ، اندیشمندی که شهرت او را نباید صرفاً به هم و غم او در پرداختن به خلق «شعر ناب» محدود کرد ، بلکه آوازه‌ی او را بیشتر باید دربداعت اندیشه هایی دانست که بعدها توسط منتقدان و اندیشمندان در حوزه های متفاوت مطرح می شود. مالارمه در تمام طول زندگی ادبی خود که معطوف به زبان می شد، کوشید با برداشت بدیع خود از زبان شاعرانه نوعی« شعر ناب » را تعریف کند .او با مفهوم سازی و ماده زدایی در شعر خود کوشید که فراتر از ظواهر مادی به جوهره امور پی ببرد و با تاثیر پذیری ازاندیشه هگل که مبتنی است بر وجود ارتباطات پنهانی بین جهان اندیشه و هستی از یک سو و جهان جوهره ها و نیستی از سوی دیگر، چهار چوب زیبایی شناسی شعرخود را تعریف نماید، واز این روی می توان شعر مالارمه را شعر نفی و غیاب دانست. شاید هیچ شاعر و اندیشمندی را نتوان یافت که تا قبل از مالارمه این چنین نظام مند به مسئله نفی و غیاب در فرایند معنا سازی اشاره کرده باشد.این مقاله ضمن پرداختن به زیبایی شناسی مالارمه که نگارنده تمایل دارد آن را زیبایی شناسی نفی بنامد، اندیشه مالارمه در خصوص شعر و زبان شاعرانه را مطرح خواهد کرد. سپس به جایگاه متعالی واژه و زبان در شعر مالارمه اشاراتی خواهد شد و در نهایت اندیشه هایی از او مطرح خواهد شد که تاثیر به سزایی بر منتقدین و اندیشمندان دهه های اخیر گذاشته است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مالارمه ، نفی ، غیاب ، ماده زدایی ، معنا، واژه ، مرگ شاعر،

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله Mallarme is undoubtedly one of the most influential poets and thinker of 19th century. However, his significance goes beyond his major contribution in developing the tradition of “pure poetry”. Indeed, his train of thought becomes a vessel for the main routes of philosophy and critical theory for 20th century and beyond. He took a life time effort in establishing the ground work of “pure poetry “by concentrating on language. Using techniques such as conceptualization and dematerialization, Mallarme tried to reach the essence of entities striped away from the appearance of things. Having borrowed from Hegel’s dialectics reflected between the reality and understanding on the one hand and the world of essence and nothingness on the other, he formed a new type of aesthetics. Henceforth, his poetry should be termed the poetry of nothingness and absence. It is absolutely difficult, if not impossible, to find a predecessor who has paid systematic attention to the concept of negation and the element of absence in the process of signification. In this study, the researcher moves towards Mallarme’s aesthetics, labeling it the “aesthetics of negation.” He also attempts to explore Mallarme’s high poetic pedestal for word as a transcendental entity and finally the poet’s impact on the late 20th century critical theory and literary studies will be presented.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله بابک معین بابک معین |



نشانی اینترنتی http://clls.sbu.ac.ir/article/view/1254
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1293/article-1293-459224.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده علوم انسانی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات