این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
نقد زبان و ادبیات خارجی
، جلد ۱، شماره ۱، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
طبقه بندی انواع ادبی از منظر نظریه پردازان مکتب رمانتیسم
چکیده فارسی مقاله
اگرچه نظریه رمانتیک در خصوص انواع ادبی، با نگرش فلسفی خود، به ارائه تقسیم بندی هایی از آثار نائل می شود که با دیدگاه های ادبی و غیرفلسفی پیش از خود منطبق است، اما این نظریه سعی دارد تا پیدایش این طبقه بندی ها را، نه محصول نگاه تحلیل گر منتقدان ادبی، که بر پایه معیارهای شکلی یا محتوایی به تفکیک آثار و قرار دادن هر یک از آنها در طبقه خاص خود اقدام می کنند، بل نتیجه طبیعی حرکت تاریخ و تحول روان آدمی معرفی کند. با وجود اینکه همه پیروان این نظریه بر این باورند که وجود "تفاوت" در آثار ادبی و در نتیجه قرارگرفتن آنها در انواع مختلف ادبی حاصل کشاکش نیروهای درونی آدمی است، هر یک از آنان به این تمایلات درونی از دیدگاه خود نگریسته و در نتیجه طبقه بندی هایی متفاوت از یکدیگر ارائه داده اند. در بحث حاضر قصد داریم تا تحلیل خود را از طبقه بندی ادبی آثار آغاز کنیم و پس از گذر از نوع شناختی فلسفی رمانتیک ها، با توجیه این نگرش فلسفی، از طریق اشاره به تمایل خالقان آثار معاصر برای التقاط انواع، به آن پایان بخشیم.
کلیدواژههای فارسی مقاله
انواع ادبی، رمانتیسم، عینی، ذهنی، عینی-ذهنی،
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
Although Romanticism’s philosophical view of Literary Genres has lead to some categorizations of works which overlap with the previous literary and non-philosophical views, this theory tries to focus on the creation of these categorizations as a natural result of history and the evolution of human's soul, not as the production of the analytic interpretations of literary critics who, according to "Form-based" or "Content-based" criterion, isolate the works in order to put them in their own proper category. Although all of the followers of this theory believe that the existence of "Difference" in literary works and their place in different genres is the result of the tension in humans internal powers, every one of these followers looks at these powers, based on his own interpretation which results in different categorizations. In this article, by moving away from the literary categorization of works to the philosophical "Typology" of the Romantics, we would like to justify this philosophical view via pointing to the tendency of the creators of the contemporary works for genre mixture.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمد حسین جواری | mohammad hossein
محسن آسیب پور |
نشانی اینترنتی
http://clls.sbu.ac.ir/article/view/1259
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1293/article-1293-459229.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
علوم انسانی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات