این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
هنرهای تجسمی
، جلد ۲۱، شماره ۴، صفحات ۷۷-۸۴
عنوان فارسی
تمایزهای کیفی و کمی در سیر تحول ارسیهای قاجاری تبریز
چکیده فارسی مقاله
ارسیها به عنوان یکی از مهمترین نورگیرها در معماری سنتی ایران بهشمار میرود. شاید بتوان دوران قاجار را به عنوان عصر طلایی و یا نقطهی اوجی در ساخت و بهکارگیری ارسیها محسوب نمود. تبریز به عنوان یکی از مهمترین شهرهای دوران قاجار در بردارنده ارسیهای فراوانی است. طیف وسیع ارسیهای قاجاری تبریز از جنبههای متفاوتی قابل تفکیک هستند. سوال اصلی این است که علاوه بر دستهبندی تاریخی، چه مولفههایی در ارسیهای قاجاری تبریز برای طبقهبندی آنها وجود دارد. با هدف رسیدن به پاسخ این سوال، در سه بازهی زمانی پیشنهادی در دوران قاجار، وجوه تمایز و مشابهت ارسیها در فراوانی، طرح و نقش، شکل کلی، رنگ شیشهها و تکنیکهای ساخت، مورد مطالعه قرار میگیرد. اینکه ارسیها متاثر از عوامل مختلف، دارای سیر تحول در این دوران سه گانه هستند، از فرضیات این مقاله بهشمار میرود. شیوهی تحقیق، توصیفی تحلیلی و روش جمعآوری اطلاعات کتابخانهای میدانی است. بررسیهای انجام گرفته نشان میدهد، ارسیهای دوران اول، دوم و سوم با وجود مشابهتهایی در بخش تکنیک ساخت، تمایزات چشمگیری در فراوانی، طرح و نقش و شکل کلی دارند. اگر این تمایزات ارزشگذاری کیفی و کمی شوند، سیر نزولی در تحول ارسیهای قاجاری تبریز از دوران اول تا دوران سوم قابل مشاهده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
ارسیهای قاجاری تبریز، تمایزهای کیفی و کمی، طرح و نقش، تکنیکهای ساخت ارسی.
چکیده انگلیسی مقاله
Typically always financial problems and economic conditions are the impact of many of the decorations of the building and had even built. But it's clear that perhaps we could mention the Qajar era as the golden period or Renaissance of making and using this Orsies. As customized in architecture studies, Orsies are one of the most important light-guards in the Iranian traditional architecture. Until the arrival of the railway in the Persian architecture, Ories were used in many buildings and with various forms. On the other hand, Tabriz as a one of the significant cities of Qajar involves many color full Orsies. The great varieties of Qajar Orsies in Tabriz are distinguishable from the different directions. The main question in this research could be in addition to the historical classifying, what are other items for classifying these Orsies. Note that this part of the research vague answers is whether the classification triple Orsies named first, second and third Qajar Simply are distinct in terms of transposition time? Or Allowing a visual component analysis and Physical features and Orsies are generally separated them in three classes. To answer this question it is necessary to show main features of Orsies in each of the courses to be assessed. Therefor in order to get the answers of this question, for three periods of Qajar era, it will be studied the followings: The differences and similarities of Orsies in frequency, design, total forms, the color of windows and the methods approach to building them. The fact that these Orsies are affected by different factors, they have the traditional periods in these triple-periods, are the assumption of this article. Can say, although according to historical Qajarian Orsies category remained in Tabriz, there are few examples left of the first period; but the quality of designs, sizes and number of entrance is a diversification. The second period was relatively stable, so that there is a jump in the number of seats. The sharp decline in the third period of the sash occurs in buildings. Elegance designs at this time are very low and the number scrolls boards not more than seven assembly. In the first and second courses of red, green, blue and yellow on glasses are used. But in the third period, the area is low and often using colored glass, colorless glass is filled with the inscription space. It necessary to explain that the method of current research is descriptive analysis and the method of gathering library data is by scope. Also it should clear that the conclusions of this surveys show that the Orsies of 1st, 2nd and 3rd eras despite having similarities on building methods, they have notable distinctions. Some of main differentiations are reflected in several factors as: frequency, design and total frames. It's not deniable that, the descending order in the changing of orsies of Qajar in Tabriz from the 1st to the 3rd eras could be seen, if qualitative and quantitative distinctions will exhibited of worth point of view.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمد مدهوشیان نژاد مدهوشیان نژاد | mohammad madhoushian nejad madhoushian nejad
مربی، عضو هیئت علمی دانشکده هنرهای اسلامی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه هنر اسلامی تبریز (Art university of tabriz)
حجت اله عسکری الموتی | askari alamoti
مربی، عضو هیئت علمی دانشکده هنرهای اسلامی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه هنر اسلامی تبریز (Art university of tabriz)
نشانی اینترنتی
http://jfava.ut.ac.ir/article_59956_b8264afd2741dbaf3fa0b215ee7367c9.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1303/article-1303-459289.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات