این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
پژوهش ادبیات معاصر جهان
، جلد ۲۰، شماره ۱، صفحات ۲۳-۳۹
عنوان فارسی
پسامدرنیسم در فیلم کلوزآپ
چکیده فارسی مقاله
این مقاله به بررسی عناصر پسامدرن در فیلم کلوزآپ، ساخته عباس کیارستمی میپردازد. استفاده از تمهیدهایی چون بینامتنیت، فروپاشی روایتهای اعظم، آشکارسازی تصنع، مرگ اقتدار مؤلف، اتصال کوتاه، دور باطل و پیوند دوگانه، فیلم را به اثری پسامدرن تبدیل کرده است. نویسنده از نظریههای منتقدانی چون کریستوآ، برایان مکهیل، بری لوییس، پتریشیا و دیوید لاج استفاده کرده است. فیلم، نوعی سینما درباره سینماست و در فضایی بین فیلم داستانی و مستند اتفاق میافتد و به طرح پرسشهایی درباره ماهیت واقعیت و بازنمایی میپردازد. بهعبارتی این فیلم، نمونهای از درهمآمیختن واقعیت و خیال در دنیای پسامدرن است و در آن، مرز میان زندگی و سینما، نه تنها برای مخاطب، بلکه برای شخصیتها نیز از بین میرود. از دیگر ویژگیهای آشکار این فیلم، بهعنوان یک اثر پسامدرن میتوان به فروپاشی روایتهای اعظم اشاره کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Postmodernism in "Close up"
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this research is to study Postmodern elements in the Iranian movie "Close-up"(1990) by Abbas Kiarostami. The application of such strategies as intertextuality, the destruction of grand narratives, the death of the author, short circuit and some others have made the film a Postmodern production. The author would apply different theories by Kristeva, Lyotard, Lewis, Hutcheon and Lodge for this purpose. The movie is a kind of "movie-about-movie" and the story happens in a space between a film and a documentary. It raises some questions about the nature of "reality" and representation of reality. In other words, the movie is an example of the mingling of reality and imagination in a postmodern world. In this movie, the border between real life and cinema disapppears not only for the audience but also for the characters. One other important postmodern quality of the text is "the destruction of grand-narratives". The movie lacks a coherent and well-defined plot and the audience faces a fragmented narrative.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سارا توسلی |
استادیار زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده ادبیات و زبان های خارجی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه سمنان (Semnan university)
نشانی اینترنتی
http://jor.ut.ac.ir/article_54213_880f5c3d4330fec04c229c8456e14776.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1319/article-1319-459347.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات