این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش ادبیات معاصر جهان، جلد ۱۲، شماره ۳۸، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی رابطه هوش هیجانی و جرأت‌ورزی با مشارکت کلامی فراگیران انگلیسی
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه هوش هیجانی و جرأت‌ورزی با مشارکت کلامی بین فراگیران زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی، با توجه به جنسیت، میزان برون‌گرایی و سطح بسندگی زبان انگلیسی انجام شد. 68 دختر و 47 پسر در دو سطح مبتدی و متوسط از بسندگی زبان به صورت نمونه در دسترس انتخاب شدند و با پرسشنامه هوش هیجانی سیبریا ‌شرینک و پرسشنامه شخصیتی تجدید نظر شده نئو مورد بررسی قرارگرفتند. نتایج تحلیل رگرسیون همزمان و گام‌به‌گام نشان داد که برون‌گرایی، سطح بسندگی زبان انگلیسی و جنسیت می‌توانند تغییرات مشارکت کلامی را پیش‌بینی نمایند. متغیر هوش هیجانی، به دلیل عدم ارتباط و متغیر جرأت‌ورزی، به‌‌رغم ارتباط مستقیم و معنی‌دار با مشارکت کلامی، به واسطه همپوشی با متغیر برون‌گرایی از تحلیل خارج شدند. نتایج آزمون t نشان دهنده مشارکت کلامی و جرأت‌ورزی بیشتر فراگیران برون‌گرا نسبت به فراگیران درون‌گرا بود. با توجه به نتایج پژوهش، پیشنهاد می‌شود دوره‌های آموزش جرأت‌ورزی برای فراگیران درون‌گرا در نظر گرفته شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی -
چکیده انگلیسی مقاله The present study investigated the relationship among emotional intelligence, assertiveness and verbal participation of learners of English as a foreign language. The sample included 68 female and 47 male learners of English as a foreign language at two levels of language proficiency (elementary and intermediate). The learners completed Cyberia Shrink’s Emotional Intelligence Questionnaire and NEO Personality Inventory Revised (NEO-PIR) and the teachers completed the verbal participation rating scale. Significant correlations were obtained among verbal participation and assertiveness and extraversion; however, there was no significant relationship between verbal participation and emotional intelligence. Simultaneous and stepwise regression analyses were performed revealing that three variables (extraversion, language proficiency level and gender) accounted for 17.1 percent of the variance in verbal participation. Personality type (extraversion-introversion) differences were found in the average level in verbal participation and assertiveness. Based on the results, the authors recommend inclusion of assertiveness training programs in introverted English learners’ curriculum.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علی خان زاده |


حمیده معرفت |


باقر حجازی |


غلامرضا جعفری کندوان | jafari kandovan gh r



نشانی اینترنتی http://jor.ut.ac.ir/article_18435_869d4c0c4b92e60ca7e235ba10dd068e.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1319/article-1319-459406.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات