این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
پژوهش ادبیات معاصر جهان
، جلد ۱۰، شماره ۲۴، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
برداشت تی. اس. الیوت از شعر آزاد
چکیده فارسی مقاله
از نظر الیوت بسیاری از شاعران مفهوم آزادی در شعر آزاد را به درستی درک نکرده اند؟ به این معنا که در نظر این دسته از شاعران، تنها و مهم ترین ویژگی شعر آزاد، نبود قافیه، وزن، و یا دیگر عناصر انسجام بخش شعر سنتی است. این در حالی است که در نظر الیوت هیچ شعری نمی تواند آزاد باشد، زیرا گرچه شعر آزاد از ادات متعارف شعر سنتی بی بهره است، اما، برای اجتناب از هم گسیختکی ناگزیر باید از تکنیک هایی جایگزینی همچون هم آوایی تکرار واژگان، و مکث سود جوید و هماهنگی و نظمی زیربنایی و کلی را به نمایش بگذارد. از ابن روست که سرودن شعر آزاد به هیچ وجه آسان تر از سرودن شعر قافیه دار و موزون نیست. آزادی شعر آزاد تنها به معنای آزادی در انتخاب قافیه، وزن، و یا زبان نثرگونه و محاوره ای است به عبارت دیگر، آزادی شعر آزاد به شاعر این اختیار را می دهد که بنا به دلیلی موجه همچون تأکید بر معنا یا احساسی خاص و یا برانگیختن احساس خاص در نزد خواننده، شعری را کاملأ به زبان محاوره ای و یا حتی بخش هایی از شعر خود را قافیه دار ر موزون و بخش هایی دیگر را محاوره ای و نثرگونه بسراید. نتیجهء طبیعی این دگرگونی و تنوع، ساختاری ناهمگون و به ظاهر نامنظم است، که در نظر الیوت خود یکی از نقاط قوت شعر به شمار می رود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
-
چکیده انگلیسی مقاله
Eliot's poems manifest clever manipulation of a wide range of metric and rhyme patterns. Free verse does not mean freedom; on the contrary, it obliges poets to exercise full mastery over their materials and show orderliness through a fundamental discipline that may even incorporate apparent disorderliness. In Eliot's view, as far as form is concerned, what really matters in a poem is its total harmony and effect, which does not necessarily entail semantic totality and closure. For any poet who is conscious of the necessity of a logical relationship between form and content, free verse "does not exist", because "there is only good verse, bad verse, and chaos". In his highly fragmentary poems, some passages are perfectly rhymed, some are prose-like, some are metrical, and some are conversational, but despite this apparent chaos, they all show a clear correlation with the overall thematic development.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
علیرضا فرح بخش | alireza farah
نشانی اینترنتی
http://jor.ut.ac.ir/article_12182_888f966ef3863f88443d341968b3fe81.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1319/article-1319-459539.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات