این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های ارتباطی، جلد ۲۴، شماره ۸۹، صفحات ۱۸۱-۱۹۷

عنوان فارسی اثربخشی برنامه‌های تلویزیونی ورزشی و نقش آن بر تعهد ورزشی مخاطبان (مطالعه موردی: برنامه تلویزیونی ورزش صبحگاهی)
چکیده فارسی مقاله هدف از پژوهش حاضر، مطالعه اثربخشی برنامه‌های تلویزیونی ورزش صبحگاهی و نقش آن بر تعهد ورزشی مخاطبان بوده است؛ بخشی از برنامه‌های در حال پخش شبکه‌های تلویزیونی، برنامه‌های ورزشی هستند که به منظور آموزش یا سرگرمی تولید شده­اند و سعی در جذب مخاطبان تلویزیونی به سمت خود دارند. در پژوهش حاضر، برنامه تلویزیونی ورزش صبحگاهی به عنوان متغیر مستقل انتخاب شده است تا اثربخشی آن بر روی مخاطب مورد بررسی قرار گیرد. جامعه آماری پژوهش را مخاطبان برنامه تلویزیونی ورزش صبحگاهی تشکیل می‌‌دهند. این نمونه ­ها به صورت هدفمند جمع‌آوری ‌شده‌اند و برای گردآوری اطلاعات، از چهار پرسشنامه استفاده شده است که روایی آن را متخصصان ورزش و رسانه مورد تأیید قرار داده‌اند. ضمن اینکه پایایی آن نیز مطلوب گزارش شده است. یافته‌ها نشان داد که ارتباط مؤثر و معناداری بین متغیرهای پژوهش وجود دارد. آزمون تحلیل مسیر نیز حاکی از آن بود که متغیر مستقل بر نگرش مخاطب تأثیرگذار است و نگرش ایجاد شده از طریق متغیر مستقل بر تغییر رفتار مخاطب مؤثر است چنانکه موجب می‌شود در نهایت مخاطب به تغییر رفتار خود متعهد شود. مخاطبی که برنامه تلویزیونی را مشاهده می‌کند، نسبت به آن شناخت کافی می‌یابد و متعهد می‌شود که فعالیت‌ها را انجام دهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله برنامه تلویزیونی، ورزش، مخاطب، تحلیل مسیر، تعهد ورزشی،

عنوان انگلیسی The Effectiveness of TV Sport Programs and Its Role on the Audience Commitment (Case: The TV Morning Exercise Program)
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this study is to investigate the efficacy of the TV morning exercise program and its role on the audience commitment. The programs broadcasted on TV encompass partly sports that produced to educate or entertain and try to attract television audience. The study selected TV morning exercise program as a stimulant to examine its efficacy on the audience. The study population includes the audiences of morning sports talk show, and Samples have been chosen based on purposive sampling. For collecting data, four questionnaires were used which confirmed its validity by sport and media experts. Also the reliability was desirable. The results showed that there was effective and meaningful relationship between variables. Path analysis also showed that stimulating influence on the attitude of the audiences and the revealed attitude is effective on audiences'behaviors change, as it finally makes their own commitment to change behavior. The audiences watching TV would be informed enough of it, so promised to carry out activities.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مصطفی مقدس |
دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی، دانشگاه مازندران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه مازندران (Mazandaran university)

الهه حسینی |
دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی، دانشگاه مازندران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه مازندران (Mazandaran university)

فرزام فرزان |
دکترای مدیریت ورزشی، دانشیار دانشگاه مازندران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه مازندران (Mazandaran university)


نشانی اینترنتی http://cr.iribresearch.ir/article_25794_a53a6801962ad1e7503eaf6039cd530a.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1353/article-1353-459808.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات