این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
پژوهش های روابط بین الملل
، جلد ۲، شماره ۵، صفحات ۱۳۳-۱۶۴
عنوان فارسی
جهانیشدن آموزش عالی در هزاره سوم: مؤلفهها و ابعاد
چکیده فارسی مقاله
جهانیشدن یکی از مهمترین مقولات بشری در دهههای پایانی قرن بیستم و دهه آغازین هزاره سوم است که زندگی بشر را در عرصههای مختلف تحت تأثیر قرار داده و در این میان نقش آموزش عالی انکارناپذیر است. امروزه بدون شک میتوان گفت جهانیشدن مسیر آموزش عالی را در بیشتر کشورهای جهان متحول کرده است؛ اما اینکه این تحول به چه صورتی بوده و چه الزاماتی برای دانشگاهها، دولتها و جوامع ایجاد کرده است، موضوعی است که درباره آن اختلاف نظر وجود دارد. پرسش اساسی پژوهش حاضر این است که ابعاد، مؤلفهها و نمودهای جهانیشدن در عرصه آموزش عالی چه بوده است و فرایند جهانیشدن چه تأثیری بر آموزش عالی ایران خواهد گذاشت؟ برای پاسخ به پرسش اصلی این فرضیه میتوان گفت که «ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی جهانیشدن در عرصه آموزش عالی باعث تقویت خصوصیسازی و تجاری شدن آموزش عالی، کاهش نقش دولت، و افزایش واهمگرایی فرهنگی شده است»؛ اما واقعیت انکارناپذیر این است که دیدگاه واحدی در این خصوص وجود ندارد و هر مکتب و نظریه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بر اساس دیدگاههای خود راهی نشان میدهد. نظام آموزش عالی ایران نیز از این قاعده مستثنا نیست.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
balization of Higher Education in the Third Millenium: Components and Dimensions
چکیده انگلیسی مقاله
balization has been one an important human topic in recent decades of the twentieth century and the first decade of the third millennium affecting human life in different fields. In the meantime, the role of higher education is undeniable. Nowadays, globalization has changed the process of higher education in many countries. But how this change happened and which obligations it made for universities, states and societies is a subject about which there is disagreement. So the main question of this article is: what are components and dimensions of globalization in higher education and how does globalization affect Iran's higher education? To respond to these questions, the hypothesis is that political, economic, cultural and social dimensions of globalization are strengthening privatization and commercializing of higher education, decreasing of the role of the state and increasing cultural fragmentation. The undeniable reality is that there has not been a single prescription about this subject and that any political, economic, social and cultural school or theory adopts and presents a solution to this subject.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حسن خداوردی |
دانشگاه آزاد اسلامی واحد آشتیان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی آشتیان (Islamic azad university of ashtian)
نشانی اینترنتی
http://www.iisajournals.ir/article_41911_c00890e03fa215669221e94b73090095.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1389/article-1389-460337.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات