این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
پژوهش های فلسفی – کلامی
، جلد ۱۹، شماره ۷۲، صفحات ۲۶-۴۶
عنوان فارسی
نگاه نقادانه به نظریۀ روزنبرگ دربارۀ بهکشی
چکیده فارسی مقاله
روزنبرگ با اشاره به استشهاد مخالفان بهکشی به «حق مسلم حیات» و «ارجمندی استقلال اخلاقی» و استناد طرفداران آن به «امکان جلوگیری از سوءاستفاده» و «لزوم اجتناب از رنج درمانناپذیر»، بیان میکند که از نظر او، مناقشۀ ایشان ریشه در واقعیات ندارد بلکه حاصل اختلاف منظرشان در قلمرو حقوق انسانی و ناشی از آن است که نوع «اخلاقی» فرد انسانی تابع «نوع طبیعی» یا نوع «کارکردی»اش تلقی شده است. با فرض تشخص همۀ موالید انسانی در بدو تولد، روزنبرگ در پاسخ به این سؤال که آیا این تشخص مرتبهای ثابت است یا زوالپذیر؟ طرفین را در نهایت اختلاف میداند. او نوع «اخلاقی» شخص را همچون نوع «حقوقی»، هویتی اعطایی و غیرمبتنی بر واقع میشمارد که دارای حق مطلق، سلبی و غیرفعال حیات است. وی با اشاره به خلط میان «جواز» و «مطلوبیت» اخلاقی بهکشی، فلسفۀ تحلیلی را در جایگاه حلوفصل این التباس میداند، اما در نهایت، پسندیدگی اخلاقی بهکشی را مسئلهای خاتمهنیافته دانسته، داوری در اینباره را تابع عرف و تحولات علمی و لذا دستخوش تغییر تدریجی میپندارد. دیدگاه روزنبرگ دستبهگریبان اشکالاتی ازجمله مصادرهای بودن دلایل، نسبیگرایی و تناقض است که همه بهنوعی به نگاه مادهگرای او به حقیقت انسان بازمیگردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
A Critical Outlook on Rosenberg’s Theory of Euthanaisia
چکیده انگلیسی مقاله
In his book, while referring to anti-euthanasia arguments such as "prima facie right to life", "possibility of arbitrary encroachments", and "venerability of moral independence", Rosenberg draws a careful sketch of pro-euthanasia arguments including "possibility of preventing any potential abuses" and "necessity of eschewing incurable sufferings". For him, this challenge has been given rise not out of realities but out of the two sides' different perspectives upon human rights; the challenge lies at the core of the fact that whether "moral" species of human individual derives from her "natural species" or from "functional species". Considering the fact that haecceity in all human beings is justifiable, Rosenberg comes to realize the two sides as mainly different in responding to the question whether the human haecceity is a stable/permanent degree or a transient one. He himself takes it for granted that the individuals' "moral" species, just like their "legal" species, comes true as an acquired phenomenon irrespective of reality to the extent that he treats the individual as having absolute, negative, and passive right to life. By indicating the confusion lied between moral "permissibility/permission" for and moral "desirability" of euthanasia, he deems analytic philosophy to obviate all of these challenges. However, he finally assumes the problem of the moral agreeability of euthanasia as unendingly controversial, and sees any judgments pertaining to the problem as originating from common sense as well as scientific shifts thereby becoming exposed toward gradual changes. Rosenberg's view grapples, as his own theory's blind spots, mostly with such problems as begging for the question fallacy, relativism, and contradiction all of which gain their own roots in his materialistic standpoint on the nature of humankind.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
رضا اکبری |
استاد فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه امام صادق
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه امام صادق (Imam sadigh university)
سید علیرضا هدایی | seyed alireza
دانشجوی دکتری، عضو هیئت علمی دانشگاه شیخ بهایی اصفهان
نشانی اینترنتی
http://pfk.qom.ac.ir/article_925_d190d0413574dcedbd702f9dc7267901.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1416/article-1416-460545.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات