این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
پژوهش های محیط زیست
، جلد ۷، شماره ۱۴، صفحات ۳-۱۶
عنوان فارسی
تدوین مدل مفهومی توسعه آموزش محیط زیست با ارزیابی عوامل راهبردی
چکیده فارسی مقاله
با ظهور پارادایم جدید توسعه از دهه 1970، تفاهمنامههای منطقهای و بینالمللی متعددی برای حفاظت از محیطزیست در جامعه جهانی منعقد شده است که در این میان بر ضرورت ایجاد و تداوم یک نهضت آموزشی با هدف تغییر رفتار و اصلاح بینش عمومی نسبت به محیطزیست، به عنوان مقدمه عمل برای دستیابی به توسعه پایدار تاکید شده است. با وجود تلاشهای گسترده به عمل آمده در این زمینه، دستاوردها محدود و ناکافی بوده است. بنابراین، ضروری است راهبردهای آموزش محیطزیست نیز، تحول و دگرگونی اساسی یابند. هدف از این تحقیق، تدوین مدل مفهومی توسعه آموزش محیطزیست کشور از طریق ارزیابی عوامل راهبردی میباشد. ابزار تحقیق پرسشنامه و روایی شاخصها با استفاده از نظر استادان و متخصصان مربوطه اعتبارسنجی و پایایی شاخصها با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ، 95/0 محاسبه شد. در این تحقیق، با مرور دیدگاههای مختلف بینالمللی، نتایج اجلاسها، کنفرانسهای جهانی، مطالعات کتابخانهای، بررسی اسناد و مدارک و نیز مصاحبه متخصصان محیطزیست، پرسشنامهای در قالب جدول SWOT تهیه شد و جهت وزندهی در اختیار 50 نفر از استادان و نخبگان محیطزیست قرار گرفت. نتایج یافتهها نشان میدهد که کل امتیاز وزندار جدول ماتریس عوامل داخلی 73/2 و در جدول ماتریس عوامل خارجی 61/2 است که اعداد حاصله بیشتر از میانگین (5/2) بوده، یعنی قوتها و فرصتها در توسعه آموزش محیطزیست بر ضعفها و محدودیتها غالب میباشند و نوع راهبرد حاصلشده، راهبرد تهاجمی است. در پایان، جهت توسعه آموزش محیطزیست، مدل مفهومی با در نظر گرفتن کلیه عوامل، تدوین و پیشنهاد شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مدل مفهومی، ارزیابی، راهبرد، آموزش محیطزیست، توسعه پایدار،
عنوان انگلیسی
Developing the Conceptual Model for Environmental Education Expansion by Evaluation of Strategic Parameters
چکیده انگلیسی مقاله
With the appearance of the new paradigm for development in the seventies, numerous regional and international agreements were signed in the world to protect the environment. In the meantime high emphasis has also been put on the need for creating and maintaining an educational system aimed at changing the public behavior and attitude towards the environment as the first step towards sustainable development. The objective of this research is to present a conceptual model for developing the national environmental education by evaluation of the strategic parameters. The research tool was a questionnaire and the validity of the indicators was realized by obtaining the opinions of the relevant professionals and experts, while their credibility was computed as equivalent to 0.95 using the Cronbach's alpha formulae. In this research, following a review of the different international views, the results of global conferences, library study, review of documents as well as interviews with environmental experts, a questionnaire was also prepared in the frame of SWOT table and presented to 50 environmental pundits and experts to allocate weight. The findings show that the total weighted score was 2.73 in the matrix of internal parameters and 2.61 in the matrix of external parameters. These scores are above the average of 2.5, signifying that the strengths and opportunities in the development of environmental Education dominated the weaknesses and threats, and the type of resulting strategy was aggressive. In the end, a conceptual model based on all parameters was prepared and proposed for the development of environmental Education.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
پونه قایمی |
دانشجوی دکترای آموزش محیط زیست دانشگاه پیام نور تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)
سیدمحمد شبیری | seyed mohammad
دانشیار گروه علمی آموزش محیط زیست، دانشگاه پیام نور
مریم لاریجانی |
استادیار گروه علمی آموزش محیط زیست، دانشگاه پیام نور
بهروز رکرک |
استادیار گروه پژوهشی ایمنی هسته ای و حفاظت پرتوی، پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای
نشانی اینترنتی
http://www.iraneiap.ir/article_45238_98466b0843c26205268d789e9284e2cb.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1420/article-1420-460584.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات