این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی، جلد ۱۷، شماره ۱، صفحات ۱-۲۲

عنوان فارسی بررسی و نقد بخش صرف کتاب صرف و نحو عربی
چکیده فارسی مقاله چکیده کتاب صرف و نحو عربی 1 و 2 تألیف دکتر عباس ماهیار در سال 1385 از سوی سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت) به عنوان منبع اصلی دروس صرف و نحو عربی 1 و 2 در رشته زبان و ادبیات فارسی مقطع کارشناسی به ارزش 8 واحد به چاپ رسیده و زان پس دو بار تجدید چاپ شده است. در مقاله حاضر نگارندگان با روش توصیفی ـ تحلیلی به بررسی و نقد بخش صرف این کتاب در چندین محور پرداخته‌اند. انطباق مطالب کتاب با سرفصل مصوّب شورای عالی برنامه‌ریزی، درستی یا نادرستی تعاریف و مثال‌های اصطلاحات دستوری، توجه یا بی‌توجهی به اهمیت، ضرورت و کاربرد قواعد دستوری ارائه شده برای دانشجویان رشته زبان وادبیات فارسی، تصحیح اعراب و حرکت‌گذاری عبارات متن و تمرین‌ها و سرانجام اغلاط چاپی غیر قابل چشم‌پوشی از محورهای این بررسی نقادانه است. از مهمترین دستاوردهای مقاله حاضر می توان به نکات مثبت کتاب، از جمله: مطابقت بخش صرف آن با سرفصل مصوب شورای عالی برنامه‌ریزی درسی، بیان گسترده قواعد عربی در بیشتر مباحث، ذکر تمرین و نمونه حل شده آن در پایان هر بحث، و از کاستی‌های آن به نادرستی یا نارسایی برخی از تعاریف، قواعد و مثال‌های دستوری، علایم نگارشی، حرکت‌گذاری و اعراب اشاره کرد که اصلاح و بازنگری آن را ایجاب می‌کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The criticism and study of the Morphology chapter of "Arabic Morphology & Syntax" book
چکیده انگلیسی مقاله The first press of "Arabic Morphology & Syntax 1 - 2" book - which is written by Dr. Abbas Mahyar - have been edited by "The Center for Studying and Compiling University Books in Humanities" (SAMT) in 1385 (2006) as a main book of Arabic Morphology & Syntax 1 – 2 lessons for students of Persian Literature in B.A phase with a value equal 8 unit, and it has been republished twice since then. At the present article the authors are going to study and criticize the Morphology chapter of this book in several bases like: the book subjects conformity with approved topic by Planning Higher Council, the correctness or inaccuracy of grammarian terms explanation and examples, attention or inattention to importance, necessity and use of presented grammars for the students of   Persian Literature; correcting the word & phrases pronunciation in the text and exercises, at least typographic erroneous that we can't ignore them.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سید محمدرضا ابن الرسول | seyed mohammad reza
دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

الهه صفیان |
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)


نشانی اینترنتی http://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_2540_1916622b85123ef085381356e3be069f.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1466/article-1466-460901.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات