این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی، جلد ۱۷، شماره ۱، صفحات ۲۳-۴۵

عنوان فارسی نگاهی نقادانه به کتاب تعلیم اللغه العربیه لغیر الناطقین بها؛ النظریه والتطبیق از منظر تحلیل محتوا
چکیده فارسی مقاله جستار حاضر با هدف نقد و شناسایی موارد قوت و ضعف معیارهای شکلی و محتوایی کتاب «تعلیم اللغه العربیه لغیر الناطقین بها، النظریه والتطبیق» اثر مؤلفان علی احمد مدکور و ایمان احمد هریدی، انجام شده است. به همین منظور پس از معرفی شاخص­های استاندارد نگارش کتاب آموزشی، میزان بهره­مندی کتاب مذکور از آن شاخص­ها با استفاده از روش تحلیل محتوا مورد بررسی قرار گرفت. برخی از یافته­های پژوهش نشان داد؛ کتاب حاضر 59/ از شاخص­های استانداردِ کلی را کاملا ندارد، 35/ را کامل دارد و 06/ را ناقص دارد. همچنین در بخش مربوط به عنوان مشخص شد؛ عنوان کتاب مذکور در بردارنده مسائل نظری و کاربردی آموزش زبان عربی برای غیر عرب­زبان­ها است. در بخش مقدمه مشخص شد؛ کتاب مذکور شاخص­هایی همچون ضرورت تألیف کتاب و پیشینه­ای از تالیفات مشابه را ارائه نکرده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی A critical content analysis review of the book “talim alloghatol arabiya lennateghina begheyreha”
چکیده انگلیسی مقاله The study tries to evaluate and pinpoint the structural and content weakness and strengths of the book (talim alloghatol Arabiya lennateghina begheyreha) authored by Ali Ahmad Madkoor and Iman Ahmad Haridi. To accomplish the study, first the standard criteria for writing an educational book are introduced, then extent to which this book has benefited from those criteria is evaluated using the content analysis approach. Some results of the study showed that the book does not satisfy 59 main criteria, satisfies 39 and meets 6 only partially. Also the topic of the book revealed that it contains both theoretical and practical issues related to teaching Arabic language to non-Arab language learners. The introduction part revealed that the book does not clarify the significance of the book nor does it review the similar books in the area of the topic
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سجاد اسماعیلی |
دکتری زبان و ادبیات عربی، دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)


نشانی اینترنتی http://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_2541_69d8d178a146dce04e6af1832413a699.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1466/article-1466-460902.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات