این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی، جلد ۱۷، شماره ۱، صفحات ۴۷-۵۸

عنوان فارسی بررسی و نقد کتاب نحو تعلیم اللغه العربیه وظیفیاً
چکیده فارسی مقاله کتاب "نحو تعلیم اللغه العربیه وظیفیاً " اثر "داود عبده" از جمله تألیفات نادر و پیشتاز در زمینه آموزش زبان عربی با رویکرد نقش گرا / کارکردگرا در جهان عرب به شمار می رود. از این رو، در پژوهش حاضر  با روش توصیفی ـ تحلیلی به  معرفی این کتاب  و نیز بررسی و نقد آن بر مبنای اصول رویکرد نقش گرا پرداخته ایم. به این منظور پس از مقدمه‌ای گذرا پیرامون مبانی آن ، نقاط قوت و ضعف این کتاب مورد بررسی قرار گرفته است. کتاب مد نظر، با زبانی ساده و شیوا زمینه آشنایی نظام آموزشی کشورهای عربی با رویکرد کارکردگرا در آموزش زبان را در دهه هفتاد فراهم آورده است، و طبیعی است که این پیشگامی موجب بروز برخی کاستی ها در قسمت های مختلف کتاب شده است. بارزترین آن ها خلأ مبانی روان شناسی و زبان شناسی و نیز کارکردهای اجتماعی زبان در این رویکرد است. همچنین به راهبردهای رویکرد کارکردگرا در آموزش برخی از مهارت های زبان نیز پرداخته نشده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Introduction and criticism of the book of ‘instruction of Arabic language with functional approach’
چکیده انگلیسی مقاله The book of 'instruction of Arabic language by functional approach' by "Davood Abdeh" is one of the rare and vanguard compilations in the field of Arabic language instruction with the functional approach in Arabic world. Hence, the present study introduces the book in descriptive-analytic method and criticizes it according to the principles of functional approach. Accordingly, after a short introduction about its bases, positive and negative points of the book are reviewed.  By an eloquent and simple language, the book is like a base for familiarizing instruction system of Arabian countries with functional approach in language instruction; of course this has caused some deficiencies in different parts of the book that the most important of them is the absence of psychological, linguistic and social functions in the approach. Also, there is no guideline for functional approach in instruction of some language skills.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مریم جلایی |
استادیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه کاشان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه کاشان (Kashan university)


نشانی اینترنتی http://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_2542_87fadd5ac62a300cd1fd6bdcabb9daf3.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1466/article-1466-460903.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات