این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی، جلد ۱۷، شماره ۱، صفحات ۱۲۳-۱۳۷

عنوان فارسی بررسی و نقد کتاب تاریخ آداب اللغه العربیه فی العصر الحدیث
چکیده فارسی مقاله کتاب تاریخ آداب اللغه العربیه فی العصر الحدیث، اثر نادر نظام‌تهرانی، در زمینه تاریخ ادب معاصر عرب نوشته‌ شده است. در این کتاب نویسنده کوشیده تا با بررسی رویدادها و جریان‌های ادبی معاصر و آوردن سطوری چند درباره شاعران این عصر، شمایی کلی از حیات ادبی عرب در این دوره به مخاطب ارائه دهد. بررسی و مطالعه این کتاب نشان از آن دارد که این اثر نیز چون دیگر آثار قلمی، خالی از نقص نیست و کاستی‌هایی دارد که در چاپ‌های بعدی باید به آن توجه شود. این مقاله تلاش دارد با بررسی دقیق این اثر، در رویکردی بی‌طرفانه و با رعایت اصول منطقی نقد علمی، میزان پایبندی نویسنده آن را به معیار‌های علمی نگارش کتاب و استفاده از ابزار‌های آن برای تحقق اهداف آموزشی بررسی کرده و ضمن ارزیابی این کتاب به عنوان منبعی درسی بر اساس معیارهای منابع درسی، میزان برخورداری آن‌را از ویژگی‌های اثری فنی و تخصصی مشخص کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی A Critique of the book the history of Arabic literature in Hadith Era
چکیده انگلیسی مقاله The book "the history of Arabic literature in Hadith Era" written by Nader Nizam Tehrani is about the history of Arab contemporary literature. In this book, by considering contemporary literary events and movements and also pointing to the poets of the era, the author tries to present an overall picture of Arab literary life. The study of the book shows that like other written works, this book cannot be considered the best of its kind and has some deficiencies which should be resolved in next editions. In this article, by considering different dimensions of the work, taking an impartial approach and applying logical principles necessary for a scientific critique, the author tries to see to what extent the original writer (of the book) had adhered to scientific standards of writing and how he has used them to realize pedagogical goals. Also by evaluating the book based on and as a pedagogical resource, the author of the article will determine to what extent it holds the features of a technical and specialized work.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محسن سیفی |
استادیار زبان و ادبیات عربی دانشگاه کاشان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه کاشان (Kashan university)

بهاره صمدی |
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی دانشگاه کاشان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه کاشان (Kashan university)


نشانی اینترنتی http://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_2586_8eb7b203887053c97e26a844d9fe74b6.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1466/article-1466-460907.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات