این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی
، جلد ۱۷، شماره ۱، صفحات ۲۰۷-۲۲۳
عنوان فارسی
کتاب «النحو الأساسی» در ترازوی نقد
چکیده فارسی مقاله
صرف و نحو یکی از علومی است که با انگیزهی کاربرد و استفادهی صحیح زبان عربی، بویژه زبان قرآن پا به عرصهی وجود گذاشت و سبب پیدایش مکاتب و آثار بیشماری در این علم گردید. یکی از کتب معاصر که در زمینهی آموزش زبان عربی به رشته تحریر درآمده، کتاب «النحو الأساسی» تألیف سه تن از پژوهشگران کویتی است که در راستای آفرینش اثری در حد متوسط با اسلوبی متفاوت در زمینه صرف و نحو نگاشته شدهاست. این جستار سعی کرده با استفاده از روش تحلیلی توصیفی در راستای نقد منابع و متون آموزشی زبان عربی به نقد و بررسی کتاب مذکور بپردازد. در این تحقیق ضمن معرّفی اجمالی کتاب، بخشهای مختلف آن از جمله: ساختار و شکل ظاهری و محتوا که شامل تعاریف، بیان مسأله، شواهد، تمرینات و منابع کتاب میشود، مورد پژوهش قرار گرفتهاست و علاوه بر بیان برجستگی ها و امتیازاتی نظیر: داشتن شیوهای منسجم و یکسان در آوردن مباحث مختلف، استفاده از متون ساده و روان و تنوع در تمرینات، در حد امکان به ذکر پارهای از کاستیها مانند: حذف یا بیان ناقص برخی از موضوعات ضروری، عدم رعایت اصل ساده به مشکل در چینش تمرینات، نداشتن منابع و ... پرداخته است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
نحو، «النحوالأساسی»، آسانسازی نحو، تعاریف، تمرینات،
عنوان انگلیسی
Book “ Alnahvo Alasasi” in criticism balance
چکیده انگلیسی مقاله
Grammar and syntax in one of the factors which was created with the motivation of correct application and usage of Arabic language specially Qoran language and was led to appear numerous schools and works in this science. One of the contemporary books which has been written in field of Arabic language teaching is the book "Alnahvo Alasasi" that was compiled by three Kuwaitian researchers which has been written in creation direction , a mediocre limit with a different style in grammar and syntax field. In this research, it was attempted to use analytical-descriptive approach in order to criticize the sources and texts of Arabic teaching for criticizing and studying the mentioned book. In this paper, meanwhile comprehensive introducing the book, its different sections have been investigated such as : apparent structure and form and contents included definitions, problem statement, evidences, exercises and sources of book, and in addition to state the prominences and advantages such as: Having a consistent and uniform manner to state some various topics, using simple and fluent texts and diversity in exercises as much as possible some shortcomings such as: Removing or incomplete expression of some essential issues such as : the lack of observance of principle in simple to difficult arrangement of the exercises , lack of sources were studied.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
وصال میمندی |
استادیار گروه عربی دانشگاه یزد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه یزد (Yazd university)
سمیرا صدیقی مورنانی | sedighi مورنانی
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه یزد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه یزد (Yazd university)
نشانی اینترنتی
http://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_2591_36caa7b2d441989888fecec0ab3d53e8.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1466/article-1466-460912.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات