این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
کاوش نامه ادبیات تطبیقی، جلد ۷، شماره ۲۵، صفحات ۳۹-۵۷

عنوان فارسی دراسه مقارنه بین آراء شفیعی کدکنی وأدونیس النّقدیّه
چکیده فارسی مقاله إنّ أدونیس وشفیعی کدکنی یعتبران من الشّعراء النّقّاد الّذین استطاعوا تأسیس نظره جدیده ممزوجه من النّقد والشّعر بعد استیعابهم أفانین الشّعر العربی والفارسی. والمعروف أنّهما ذوا نزعات وآراء تبدو متشابهه حینا بل متضاربه أحایین أخری. والنّاقدان اهتمّا بالشّعر الحدیث والعکوف علی کشف ملابساته المنطویه علی ماوراء اللّغه الضّاربه جذورها أحیانا فی اللاّمعنی الملتبس علی الکثیر وتحلیل مکوّناته وزنا وقافیه إلی الموسیقی والصّور. کما أنّهما أقبلا علی دراسه الأدب الصّوفی لاحتوائه علی الکمّ الحافل بسمه التّغییر، الإبداع والثّوره النّابعه من صمیمها وجعلاها نصب أعینهما حیث جعلت یختلف أحدهما عن الآخر. أمّا المفارقه بینهما ظاهریّا فتعود إلی إنتمائهما إلی مذهب أدبی یختلف عن الآخر. فشفیعی یلتزم بالشّکلیّه الرّوسیه وأدونیس یحذو حذو الحداثانیین. فهذا البحث یحاول دراسه آراء کلّ من النّاقدین معتمدا علی المنهج الوصفی - التّحلیلی وفق المعاییر الثّلاثه (دراسه الشّعر الحدیث والصّوفیه والمذهب الأدبی) وذلک بإتباع معاییر الأدب المقارن. أمّا من أهمّ حصاد البحث فإنّ شفیعی یکون ملتزما بالصّوفیه الإسلامیه مؤمنا بضروره حضور الولایه فی التّجربه الصّوفیه، إلّا أنّ أدونیس یبتعد عنها ویقترب من الّتی تشمّ منها رائحه السّریالیّه الوثنیّه، علما بأنّ الأخیر یؤمن بالإمامه لإستمرار النّبوّه. کما أنّ النّاقدین توصّلا إلی العلاقه القائمه بین الشّعر الحدیث وبین الفلسفه والمیتافیزیقیا، إلّا أنّ أدونیس یری أنّ الاهتمام بالوزن خارجی سطحی، أمّا شفیعی فیری فیه تقنیه لتنظیم مدی الحرکات فی الشّعر والتّبئیر والتّضخیم لبعض المعانی. مع أنّ النّاقدین یبدوان مختلفین فی انحیازهما الی المدرسه الأدبیّه إلا أنّهما مندفعان وراء غایه واحده وهی التّغییر والإبداع فی الشّعر وتغییر فکر الإنسان العربی والفارسی.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی یقی آراء نقدی شفیعی کدکنی و ادونیس
چکیده انگلیسی مقاله ونیس» و «محمّد رضا شفیعی کدکنی» از شاعران ناقدی هستند که دیدگاه تازه‌ای را در ادبیّات به وجود آوردند که آمیخته از نقد و شعر است. این دو شاعر، به بررسی شعر معاصر روی آورده و در اشعار خود از سبک‌های شعر صوفیانه استفاده کرده‌اند؛ البتّه این مسئله بدین سبب است که شعر صوفیانه دارای صبغة تغییر، نوآوری و انقلابی است که از درون آن بر می‌خیزد. از نظرگاه مکتب ادبی، شفیعی کدکنی دنباله‌رو فرمالیسم روسی است و ادونیس نیز در پی مدرنیسم. این پژوهش در تلاش است با استفاده از شیوة توصیفی – تحلیلی، نظرات این دو ناقد را در زمینه‌های شعر معاصر، تصوّف و مکتب ادبی بررسی کند. از جمله نتایج این پژوهش این است که شاعر إیرانی متعهّد به تصوّف اسلامی است و به لزوم «ولایت» در تجربة صوفیانه باور دارد. این در حالی است که ادونیس از تصوّف اسلامی دور می‌شود و به تصوّفی نزدیک می‌شود که حال و هوای سوررئالیسم دارد. این دو شاعر، موفّق شده‌اند میان شعر معاصر و فلسفه و متافیزیک پیوند برقرار کنند. ادونیس دربارة وزن در شعر نیز معتقد است که اهتمام به وزن خارجی مسئلة سطحی است، ولی شفیعی وزن خارجی را مکانیزمی برای تنظیم میزان حرکات در شعر و بزرگ‌نمایی برخی از معانی می‌داند؛ تفاوت میان دو ناقد در این است که ادونیس به مدرنیسم گرایش دارد و شفیعی به فرمالیسم.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله خلیل پروینی |
أستاذ فی قسم اللّغه العربیّه وآدابها، جامعه تربیت مدرّس، طهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

عدنان طهماسبی |
أستاذ مشارک فی قسم اللّغه العربیّه وآدابها، جامعه طهران

محمدرضا احمدی | mohammad reza
طالب الدّکتوراه فی فرع اللّغه العربیّه وآدابها، جامعه تربیت مدرّس، طهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)


نشانی اینترنتی http://jccl.razi.ac.ir/article_710_81a1d33cebc95eee91ef694618cd1db1.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1520/article-1520-462325.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات