این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی، جلد ۱۷، شماره ۵، صفحات ۵۱-۷۳

عنوان فارسی اخلاق باور کلیفورد و دلیل‌گرایی افراطی حداکثری
چکیده فارسی مقاله رویکرد معرفت‌شناسی وظیفه‌گروانه واکنشی در برابر رویکرد مبناگرایی بود که از قول به وجود باورهای پایه یا خودموجه دفاع می‌کرد. دکارت با شک‌ورزی در هر نوع معرفتی بنیان‌های نخستین چنین رویکردی را فراهم ساخت.جان لاک و دبلیو.کی.کلیفورد با دو منظر متفاوت آنرا بسط دادند. لاک در دو اثر معقولیت مسیحیت و فاهمه بشری و کلیفورد در اخلاق باور کوشیدند تا ضمن نقد و طعن بر مبناگرایی و تاکیدبر وجود دلیل برای هر باوری، رویکرد دلیل‌گرایی حداکثری را شکل دهند. این دیدگاه بنیان جدیدی را برای پذیرش باور،طرح کرد که هم بر دلیل‌ورزی تاکید داشت و هم بر وجه اخلاقی قبول باور پای می‌فشرد.کلیفورد در رساله اخلاق باور با بیان دو داستان خاص ضمن نقد وجرح معرفت‌شناسی رایج، می‌کوشد تا عیان سازد نتایج اخلاقی باور معرفتی از اهمیت بیشتری نسبت‌به توجیه صرف برخوردار است. عمده‌ترین نقطه اتکای وی در این مسیر پیوند میان اخلاق و معرفت‌شناسی است.او در رساله‌اش متعرض درستی و نادرستی باور دینی مسلمانان شده و پس از لاک به‌طور خاص به نظریه مرجعیت پرداخت . روش کلیفورد در تاکید بر صرف دلیل آن‌هم حداکثری افراطی و رد وضعیت خاص ایمان با چالش‌های بسیاری روبه‌رو خواهد بود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کلیفورد، اخلاق باور، دلیل گرایی، حداکثری افراطی، حقوق معرفتی، معرفت شناسی، مسئولیت، وظیفه گروی،

عنوان انگلیسی اخلاق باور کلیفورد و دلیل‌گرایی افراطی حداکثری
چکیده انگلیسی مقاله رویکرد معرفت‌شناسی وظیفه‌گروانه واکنشی در برابر رویکرد مبناگرایی بود که از قول به وجود باورهای پایه یا خودموجه دفاع می‌کرد. دکارت با شک‌ورزی در هر نوع معرفتی بنیان‌های نخستین چنین رویکردی را فراهم ساخت.جان لاک و دبلیو.کی.کلیفورد با دو منظر متفاوت آنرا بسط دادند. لاک در دو اثر معقولیت مسیحیت و فاهمه بشری و کلیفورد در اخلاق باور کوشیدند تا ضمن نقد و طعن بر مبناگرایی و تاکیدبر وجود دلیل برای هر باوری، رویکرد دلیل‌گرایی حداکثری را شکل دهند. این دیدگاه بنیان جدیدی را برای پذیرش باور،طرح کرد که هم بر دلیل‌ورزی تاکید داشت و هم بر وجه اخلاقی قبول باور پای می‌فشرد.کلیفورد در رساله اخلاق باور با بیان دو داستان خاص ضمن نقد وجرح معرفت‌شناسی رایج، می‌کوشد تا عیان سازد نتایج اخلاقی باور معرفتی از اهمیت بیشتری نسبت‌به توجیه صرف برخوردار است. عمده‌ترین نقطه اتکای وی در این مسیر پیوند میان اخلاق و معرفت‌شناسی است.او در رساله‌اش متعرض درستی و نادرستی باور دینی مسلمانان شده و پس از لاک به‌طور خاص به نظریه مرجعیت پرداخت . روش کلیفورد در تاکید بر صرف دلیل آن‌هم حداکثری افراطی و رد وضعیت خاص ایمان با چالش‌های بسیاری روبه‌رو خواهد بود.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله کلیفورد, اخلاق باور, دلیل گرایی, حداکثری افراطی, حقوق معرفتی, معرفت شناسی, مسئولیت, وظیفه گروی

نویسندگان مقاله قاسم پورحسن |
دانشیار و عضو هیئت علمی فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

افسانه پندجو | پندجو
کارشناس ارشد فلسفه و کلام دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)


نشانی اینترنتی http://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_2746_b49c86f528b77c1104096ea86e85be94.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1466/article-1466-473527.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات