این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
کاوش نامه زبان و ادبیات فارسی
، جلد ۱۸، شماره ۳۴، صفحات ۱۵۹-۱۸۶
عنوان فارسی
بررسی مراتب تجلّی در میقات حضرت موسی(ع) و معراج حضرت محمّد(ص) از دیدگاه عرفا تا قرن هشتم
چکیده فارسی مقاله
موضوع این مقاله، بررسی دیدگاههای عرفا درباره مراتب تجلّی با توجّه به قصّههای قرآنی میقات حضرت موسی(ع) و معراج حضرت محمّد(ص) است. خدا در حقّ موسی فرمود: «جاء موسی» و درباره پیامبر گفت: «أسری بعبده.» عرفا با توجّه به این مسأله، میقات و معراج را سفری عرفانی میدانند. موسی طالب، مرید، محبّ و سالک مجذوب بود. در مقابل، محمّد مطلوب، مراد، محبوب ومجذوب سالک بود. همچنین، موسی دچار« صعقه» شد و با تجلّی حق دچار تغییر حالت گردید و درمقام تفرقه، تلوین، سکر و فنا بود. امّا پیامبر که سرمه «مازاغ البصر» داشت؛ در شب معراج همانگونه که رفته بود، بدون هیچ تغییری باز آمد و در مقام جمع و تمکین و صحو و بقا بود. در ذیل این موضوع، پاسخ صوفیان به این که چرا موسی «لن ترانی» شنید و پیامبر توانست خدا را شهود کند، تحلیل میشود. در میقات، وجود بشری موسی باقی بود و به همین دلیل از خدا «لنترانی» شنید. ولی پیامبر ترک حجاب اعظم نفس کرده بود و توانست خدا را شهود کند. نویسندگان مقاله برای مقایسه مقام موسی و پیامبر و تبیین مراتب تجلّی عارضشده بر این دو نبی، به مطالعه مهمترین متون منثور عرفان اسلامی پرداختهاند و دیدگاه عرفا را در این زمینه واکاویدهاند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Investigating Epiphany Levels in the Miqat (the Stated Place) of Moses (PBUH) and the Ascension of Muhammad (PBUH) from Mystics’ Perspectives
چکیده انگلیسی مقاله
Epiphany is one of important concepts in the Islamic Mystics. One of the grounds of the mystics' studies on this concept, is the issue of prophets' epiphany and particularly two Quranic stories of the Miqat (the Stated Place) of Moses (PBUH) and the Ascension of Muhammad (PBUH). Therefore, the aim of the present study is the investigation of mystics' perspectives about the Epiphany levels and status of Moses and Muhammad in their epiphany exposures. Under this aim, Sufis' answers about the reasons of Muhammad's observing God at the Ascension Night and Moses' not seeing God, in spite of his demand, are analyzed. The researchers, by referring to the most important mystical prose texts (from the beginning to the 8th century AH), explained the issue. By investigating mystical ideas, it was identified that they considered the differences of the two messengers in these issues that Muhammad has the attributes of "Blessings abstractor, desired, master, seeker fascinated, beloved," and enjoys the statuses such as: docility, fondness, awareness, and peace of mind. In contrast, Moses is "future, seeker, disciple, fascinated seeker, and lover" and enjoys the statuses such as: distress and mental disturbance, awe, ecstasy, confusion of mind, and patio in the Path of God. In general, the factor of Muhammad's superiority over Moses is in the issue of epiphany, i.e. he has freed from the world veil, while Moses lives in this veil.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
هاشم باقرزاده |
دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
مهدی نوریان |
دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
محمود براتی خوانساری | barati khansari
دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
نشانی اینترنتی
http://kavoshnameh.yazd.ac.ir/article_916_f8cd3a5793052fcfc8d61cfb34842028.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1521/article-1521-474325.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات