این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
کاوش نامه زبان و ادبیات فارسی
، جلد ۱۸، شماره ۳۴، صفحات ۲۱۹-۲۴۶
عنوان فارسی
بررسی ویژگیهای زبانی شعر ناب کودک در اشعار رحماندوست
چکیده فارسی مقاله
پژوهشگران و صاحبنظران برای شعر ناب کودک امتیازات و مختصّاتی قائل هستند که بعضی از شاعران کودک با ویژگیهای سبکی خود، بیش و کم بدان نزدیک شدهاند. بررسی آثار شاعران کودک، برای تشخیص بیشتر این گونه شعر و تعیین جایگاه شعری آنان بسیار اهمّیّت دارد. در این جستار به شیوه توصیفی- تحلیلی سعی شده ضمن معرّفی مختصّات شعر ناب کودک، به بررسی و ارزیابی کمّی جایگاه اشعار رحماندوست در این زمینه پرداخته شود .بدین منظور ابتدا به شناخت نیازها و امکانات زبانی کودک برای آفرینش شعر ناب کودک توجّه و سپس جلوههای شعر ناب از جنبههای زبانی، تصاویر شعری، موسیقی کلام، هنجارگریزی های سبکی و مضمون ها در مهمترین اشعار رحماندوست کند و کاو و بررسی شده است. براساس یافتههای این پژوهش، در شعر ناب کودک از عناصر شاعرانه با محدودیّتهای زبانی خاصّی بهره گرفته میشود. کودکان امکانات زبانی ساده و ناقصی دارند. این امکانات بیشتر بر اساس تفکّر«خود میان بین»کودک قابل توجیه است و شامل:کاربرد صفت کلّی خوب، عدم درک علّت و معلول، قیاس نامعقول، تکگویی، پرش ذهنی، تفکّر شهودی، لذّت از تکرارها، عدم درک اسم معنا و....میشود. اصلیترین ضرورتها و مقولههای شعر ناب کودک نیز عبارتند از: شادی، فانتزی، بازیهای زبانی، زبان طنز، زبان گفتار، واقعگرایی، مضامین ملموس، ترجیح لذّت برآموزش و ترجیح تخیّل بر تعقّل.
کلیدواژههای فارسی مقاله
شعرناب، شعر کودک، امکانات زبانی، هنجار گریزی،
عنوان انگلیسی
A Study of the Linguistic Features of Children Poetry in Rahmandoost's Poems
چکیده انگلیسی مقاله
Literary researchers and scholars have presented some criteria for children poems to which some of the children poets have tried to considered in their poems. These researchers believe it is very important to recognize these poets and their significant roles in producing of this type of poems. In the present paper with a descriptive-analytic approach the authors have tried to introduce the significant features of the children poems and the ways Rahmandoost has tried to consider them in his own children poems. To this end at first we have paid attention to children language's needs and the potentials available for creating children pure verse and then we have searched for the linguistic features, poetical images, rhyme of speech, apparent irregularities in terms of style and theme in Rahmandoost's most prominent poems. The findings of the study indicate that in the most effective children poems poetical elements have been used with respect to the linguistic limitations of children language. In other words, children have simple and sketchy linguistic potentials. Therefore, language, as an instrument to express meaning is more effective than other features with respect to children poetic potentialities. Children have also simple and imperfect language possibilities and their needs in poetry include concepts like happiness, fantasy, language games, jokes, spoken forms of language, realism, tangible contents, and preference of pleasure to education and illusion to reasoning
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمود صادق زاده |
دانشگاه آژاد اسلامی واحد یزد
مریم زارع بیدکی | zare bidaki
دانشگاه آزاد اسلامی
نشانی اینترنتی
http://kavoshnameh.yazd.ac.ir/article_936_16d66629f91d0c4ae3b9c7fa6f0b06a9.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1521/article-1521-474327.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات