این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
نظریه های اجتماعی متفکران مسلمان
، جلد ۶، شماره ۱، صفحات ۱۲۸-۱۰۷
عنوان فارسی
دین و سرمایه اجتماعی: «واکاوی ظرفیت های اجتماعی جامعه اسلامی ایران»
چکیده فارسی مقاله
چکیده: سرمایه اجتماعی مفهومی است زمینه گرا و دین یکی از عوامل مهم در بررسی آن می باشد. این پژوهش تلاش می کند تا تصویری از سرمایه اجتماعی در جامعه اسلامی ایران ارائه دهد. گام نخست در جهت شکل گیری چارچوبی برای این مفهوم یافتن پاسخی برای این پرسش هاست: هسته سرمایه اجتماعی چیست؟ کنشگر با چه انگیزه ای به کنشگری در شبکه ها روی می آورد؟(سرچشمه) مولفه های سرمایه اجتماعی چه هستند؟ در تطبیق چارچوب فوق با بستر ایران به دو وجه اجتماعی(تاریخی و معاصر) و دینی توجه شده است. بررسی نظام اجتماعی ایران نشان داد سرمایه اجتماعی ساختاری به دلیل حضور و اثرگذاری محدود و ناچیز گروه ها و شبکه های رسمی، دچار ضعف است. آموزه های اسلام از یکسو سرچشمه های سرمایه اجتماعی را ترویج و تقویت و از سوی دیگر عناصر شناختی آن را تائید و توصیه می کنند. بنابراین سرمایه اجتماعی در ایران بر خلاف غرب در وجه شناختی غنی و نیرومند بوده و انگیزه های لازم را برای رشد و شکوفایی آن فراهم می کند. این نتیجه گیری همچنین، تعیین مولفه ها و شیوه های بروز سرمایه اجتماعی در بستر ایران را ممکن می سازد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سرمایه اجتماعی، اسلام، ایران، دین، ساختار اجتماعی،
عنوان انگلیسی
“Religion and social capital” “Analysis of Social Capacities of the Islamic society of Iran”
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract Social capital is a contextual concept and religion is one of the most important factors in its investigation. This research tries to provide a picture of social capital in the Islamic society of Iran. The first step towards shaping a framework for the concept is finding an answer to these questions: What is the core of social capital? What is the motivation of the actor to do activities in networks? What are the components (sources) of social capital? In adapting the above framework in the context of Iran, two historical and contemporary aspects are considered. Investigating the social structure of Iran showed that the structural social capital is very weak due to the limited and trivial presence and impact of formal group and networks. The teachings of Islam on the one hand promote and strengthen the sources of social capital and on the other hand approve and recommend its cognitive elements. Contrary to the west, social capital in Iran had been rich and powerful in cognitive terms, and provides the incentives for growth and prosperity. This conclusion also makes it possible to determine the components and techniques of emergence of social capital in the context of Iran.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Islam, Social Capital, Iran, Religion, Social Structure
نویسندگان مقاله
محمدتقی پیربابایی | mohammad taghi
دانشیار، دانشکده معماری، دانشگاه هنر اسلامی تبریز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه هنر اسلامی تبریز (Art university of tabriz)
سیداحمد فیروزآبادی | seyed ahmad
دانشیار گروه مطالعات توسعه اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
عیسی حجت |
استاد، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
محمد سلطان زاده |
عضو هیات علمی دانشکاه شهید باهنر کرمان پژوهشگر دکترای معماری اسلامی دانشگاه هنر اسلامی تبریز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه هنر اسلامی تبریز (Art university of tabriz)
نشانی اینترنتی
http://jstmt.ut.ac.ir/article_63560_673b50c6bb32a32778a9b4d78ebc2d0c.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1289/article-1289-474850.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات