این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جاده، جلد ۲۵، شماره ۹۱، صفحات ۱۲۱-۱۳۲

عنوان فارسی توسعه ی مدل نرخ تصادفات ترافیکی بر اساس رابطه ی سرعت، چگالی و جریان ترافیک در راه های دو طرفه (مطالعه موردی: محور رشت- رودسر)
چکیده فارسی مقاله تحلیل تصادفات ترافیکی، از نقطه نظر فنی و ایمنی، شامل بررسی نرخ و شدت رخداد آن می باشد. در مقاله ی حاضر، اثرگذاری پارامترهای ترافیکی شامل سرعت و حجم وسایل نقیله بر تصادفات، مورد تحلیل قرار گرفته است. محور پر تصادف رشت – رودسر به منظور توسعه ی رابطه ی نرخ تصادفات به عنوان مرجع با پارامترهای جریان، چگالی و سرعت وسیله نقلیه مورد ارزیابی آماری قرار گرفته و اعتبار سنجی مدل، با استفاده از تحلیل تصادفات در محور بیرجند- قائن به عنوان محور مشابه از لحاظ مشخصات هندسی و آمار تصادفات، بررسی شده است. مدل سازی به روش رگرسیون غیرخطی و چند متغیره انجام شده و نتایج پژوهش نشان می دهد که برازنده ترین مدل از یک تابع نمایی پیروی می نماید. مدل نهایی ، منحنی حجم – سرعت را به صورت یک منحنی s شکل نشان می دهد و نشانگر  رابطه ی عکس نرخ تصادفات و سرعت با ضریب 25/0 و رابطه ی مستقیم نرخ تصادفات با حجم تردد با ضریب 0005/0 می­باشد.      
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نرخ تصادفات، جریان ترافیک، سرعت، مدلسازی،

عنوان انگلیسی Developing the Rate of the Traffic Accidents Model at the Undivided Roads Based On the Relationship among the Speed, Density and Traffic Flow (Case Study: Rasht- Roudsar Corridor)
چکیده انگلیسی مقاله Traffic accidents analysis, from the technical and safety points of view, includes its rate and severity. This research focuses on the effectiveness of the traffic parameters like, speed, volume and density on the occurrence of the accidents. Rasht- Roudsar corridor is considered as a black corridor to model the relationship between accidents rate and traffic parameters and the model validity is assured by considering another similar corridor name: Ghaen- Birjand. Using worldwide relationships of traffic parameters to localize traffic accidents rates is the main feature of this study. Using the nonlinear and multi variable regression method to develop the model shows that an exponential function would best fit. Speed- Volume diagram follows an S curve and the result explicit an inverse relationship between accident rate and car speeds with a coefficient equal to 0.25, while there is a direct relation between accidents rate and the traffic volumes with a coefficient of 0.0005.    
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Traffic Accidents Rate, Traffic Flow, Speed, Modeling

نویسندگان مقاله شاهین شعبانی |
استادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه پیام نور تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)

وحید عسگرنژاد |
دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور، مرکز بین المللی عسلویه، ایران

آزاده قنبرپور |
دانش پژوه دکتری، گروه مهندسی عمران، دانشگاه پیام نور تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)


نشانی اینترنتی http://road.bhrc.ac.ir/article_51209_93c656c19250eafcbdfbc401f81fa4c9.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/741/article-741-475148.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات