این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جاده، جلد ۲۵، شماره ۹۱، صفحات ۱۳۳-۱۵۰

عنوان فارسی ارزیابی وضعیت طبیعی و کالبدی شهر ارومیه به منظور گسترش دوچرخه سواری
چکیده فارسی مقاله رﺷﺪ روز اﻓﺰون ﺷﻬﺮ ﻧﺸﻴﻨﻲ، ﺟﻤﻌﻴﺖ ﺷﻬﺮی و ﺑﻪ ﺗﺒﻊ آن رﺷﺪ ﻋﺒﻮر و ﻣﺮور و رﻓﺖ و آﻣـﺪ ﻫﺎی ﺳـﺎﻛﻨﺎن ﺷـﻬﺮ ﺑـﺎ وﺳﺎﻳﻞ ﻧﻘﻠﻴﻪ ﻣﻮﺗﻮری در ﺳﻄﺢ ﺑﺮون و درون ﺷﻬﺮی، ﻣﺸﻜﻼت ﺑﺴﻴﺎری را در ﺳﻴﺴﺘﻢ ﺣﻤـﻞ و ﻧﻘـﻞ اﻳﺠـﺎد ﻧﻤـﻮده اﺳﺖ . ﺑﺮ اﻳﻦ اﺳﺎس ﺑﺮای ﻛﺎﻫﺶ ﻣﻌﻀﻼت ﺗﺮاﻓﻴﻚ، ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ و آﻟﻮدﮔﻲ ﻫﻮا ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ­ﻫﺎ و ﻃﺮ­ﺣﻬﺎی ﻣﺘﻨﻮﻋﻲ اﺟـﺮا ﻣﻲ ﮔﺮدد. ﻳﻜﻲ از ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ­ﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺑﺎ اﺟﺮای ﻋﻤﻠﻲ و  صحیح  آن ﻣﻲ ﺗﻮان ﺗﺎ ﺣﺪ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻬﻲ آراﻣﺶ را ﺑـﻪ ﺳﻴﺴـﺘﻢ ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ و ﻋﺒﻮر و ﻣﺮور ﺷﻬﺮی ﺑﺎز ﮔﺮداﻧﺪ، ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ اﻧﺴﺎن ﮔﺮا ( ﭘﻴﺎده روی- دوﭼﺮﺧﻪ سواری) ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ. روش این تحقیق توصیفی – تحلیلی بوده و جمع اوری اطلاعات به روش اسنادی و میدانی انجام شده است. هدف تحقیق ارزیابی وضعیت طبیعی و کالبدی شهر ارومیه به منظور گسترش دوچرخه سواری است. نتایج این پژوهش نشان می دهد که؛ در انتخاب مسیرهای دوچرخه سواری علاوه بر عوامل کالبدی، توپوگرافی(شیب) و اقلیم نیز بسیار تأثیر گذار هستند با توجه به اینکه مسیرهای دوچرخه به مسیرهای انحصاری، نیمه انحصاری و مختلط تقسیم می­شوند.  فقط در تعداد محدودی از خیابان­های اصلی شهر ارومیه (خیابان دکتر بهشتی، خیابان مافی ساحلی، خیابان والفجر و...) امکان ایجاد مسیرهای دوچرخه سواری وجود دارد.      
کلیدواژه‌های فارسی مقاله حمل و نقل، دوچرخه سواری، مکانی گزینی، شهر ارومیه،

عنوان انگلیسی Evaluation Natural and physical of Urmia City with Purpose Spread Cycling
چکیده انگلیسی مقاله Increasing urbanization, the urban population and consequently the growth of traffic and movement of urban residential with motor vehicles in out within the city has created many problems in transport system. Accordingly to reducing traffic, transport and air pollution implemented variety programs and plans. One such program that with implementation practical and correct can be considerably peace return with transportation is humanities transport development (walking- cycling). Research type is practical and research method is descriptive- analytical and data collection done the method documentary and survey. Research purpose is evaluation natural and physical of Urmia city with purpose spread cycling. Research results shows that in cycling routes select in additional physical factors affect topography and climate factors.  According that cycling routes divided with exclusive, semi exclusive and mixed routes. The only in a limited number for the main streets Urmia city (Beheshti, Mafisaheli, Valfajr, Bahonar…) there is the possibility of created cycling.    
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Transportation, Cycling, Location Selection, Urmia City

نویسندگان مقاله امید مبارکی |
استادیار، دانشکده علوم انسانی، گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه مراغه، آذربایجان شرقی، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه مراغه (Maragheh university)

یاور تمری |
دانش آموخته کارشناس ارشد، دانشکده هنر، دانشگاه آزاد اسلامی مرند، آذربایجان شرقی، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی مرند (Islamic azad university of marand)


نشانی اینترنتی http://road.bhrc.ac.ir/article_51212_68b8ec3d5c5fcc68209d1418e8ee3997.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/741/article-741-475149.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات