این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جاده، جلد ۲۵، شماره ۹۱، صفحات ۱۵۱-۱۵۸

عنوان فارسی خصوصی‌سازی راهکاری در جهت کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری راه‌ها
چکیده فارسی مقاله کشورهای در حال توسعه در دهه‏ی 1980 با بحران‏های مالی مواجه شدند. این بحران‏ها توانمندی‏های دولت‏ها را برای سرمایه‏گذاری در بنگاه‏های دولتی به شدت کاهش دادند. این امر در سطح اقتصاد کلان پیامدهای منفی به بار آورد که به نوبه‏ی خود، هم در بخش دولتی و هم در بخش خصوصی برای شرکت‏ها تبعات بدی داشت. پژوهش‏های تجربی اخیر درباره تاثیر خصوصی‏سازی بر عملکرد پولی و عملیاتی، نیروی کار و ترازهای مالی موید این نظر است که خصوصی‏سازی می‏تواند برای شرکت‏هایی مفید باشد که در ساختار بازار رقابتی، در کشورهایی با درآمد متوسط قرار داشته باشند. تجزیه و تحلیل تاثیر مالی خصوصی سازی بر اقتصاد، کار بسیار پیچیده‏ای است اما بررسی ها نشان می‏دهد اجرای خصوصی‏سازی در شرکت‏های دولتی باعث افزایش کارایی، بهره وری و گسترش منابع سرمایه‏ای می‏شود. در این مقاله به تهدیداتی که در اثر کمبود بزرگراه‏ها ممکن است به وجود آیند، اشاره شده است که با خصوصی‏سازی می‏توان این مشکلات را کاهش داد و همچنین موانع و معایب و مزایای خصوصی‏سازی و جنبه‏های مختلف آن نیز بررسی شده است.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خصوصی سازی، تامین مالی بزرگراه، مشارکت،

عنوان انگلیسی Reducing the Cost of Highway Maintenance by Privatization
چکیده انگلیسی مقاله Developing countries have encountered with financial problems and crisis in the 1980s that these problems and crisis have reduced the abilities of government in governmental states. This issue made negative effects and impacts to the level of high economic and had bad result both for the private department and state department in countries. The last research about the effects of privatization on operational and financial function and performance, human resource, staff shows that privatization can be good for those companies which are located in countries with average incomes. Analyzing the impacts of privatization on economic is a complicated job and difficult action, but researches have indicated that privatization increase efficiency, productivity, and capital resources. And in this article, the threats that may arise from lack of highways are outlined which could be mitigated by privatization, and the obstacles, as well as the advantages and disadvantages of privatization and its various aspects, are also investigated.    
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Privatization, Financing the highways, Participation

نویسندگان مقاله محمودرضا کی منش |
دانشیار، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه پیام نور، واحد تهران شمال، تهران، ایران

نوشین شهریاری |
دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه پیام نور، واحد تهران شمال، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://road.bhrc.ac.ir/article_51211_1993a6532dc229a6de0740977458f8a8.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/741/article-741-475150.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات