این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 19 آذر 1404
پوست و زیبایی
، جلد ۵، شماره ۲، صفحات ۸۲-۸۸
عنوان فارسی
دیدگاه دانشجویان پزشکی پیرامون تجربهی مشارکت دانشجویی در فرآیند یاددهی ـ یادگیری درس پوست به دو شیوهی بحث گروهی و سخنرانی
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: فدراسیون جهانی آموزش پزشکی با تدوین استانداردهای آموزش پزشکی به دانشگاههای علوم پزشکی توصیه کرده است که در آموزش و فرآیند یاددهی ـ یادگیری دانشجویان را در بهعهدهگرفتن فعال مسئولیت برای یادگیری خود تشویق نمایند و آنها را برای یادگیری مادامالعمر آماده سازند. هدف از این مطالعه، مقایسهی اثربخشی مشارکت دانشجویی در فرآیند یاددهی ـ یادگیری درس پوست به دو شیوهی بحث گروهی و سخنرانی از دیدگاه دانشجویان بوده است. روش اجرا: این مطالعهی توصیفی ـ مقطعی بین سالهای 1390 تا 1392 طی 19 دورهی ماهیانهی ارائهی واحد پوست به دانشجویان پزشکی (هر دوره 5 تا 7 نفر) انجام گرفته است. در هر دوره، 16 جلسهی 2 ساعتهی تئوری، برنامهریزی شده است. تدریس 4 جلسهی اول توسط اساتید و 12 جلسهی بعد توسط مشارکت فعال دانشجویی تحت نظارت اساتید بهصورت 6 جلسه بحث گروهی و 6 جلسه سخنرانی بوده است و در پایان هر دوره توسط پرسشنامه، دیدگاه دانشجویان راجع به اثربخشی دو شیوهی فوق مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها: از 102 دانشجوی شرکت کننده در این مطالعه 94 نفر (62.15%) بحث گروهی، 2 نفر (1.96%) سخنرانی و 5 نفر (4.9%) هر دو روش را مفید دانسته و 1 نفر (0.98%) هیچکدام از این دو روش را مفید ندانسته است. علل ارجحیت بحث گروهی بهترتیب اولویت عبارت بودند از: انجام پیشمطالعه و آمادگی ذهنی، مشارکت کلّیهی دانشجویان، یادگیری در سطح بالاتر و ماندگاری بهتر مطالب در ذهن، بیان نکات مهم توسط استاد، تکرار مطالب، نشاط و عدم کسالت در بحث گروهی. نتیجهگیری: بحث گروهی یک روش ارزشمند در فرآیند یاددهی ـ یاد گیری با مشارکت فعّال و پویای دانشجویان است که باعث یادگیری مستقل و فهم عمیق مطالب درسی، توجّه بیشتر به نکات کلیدی و ایجاد محیطی با نشاط در آموزش میگردد. از این روش جهت ارتقای آموزش پزشکی در گروههای آموزشی دیگر نیز میتوان استفاده کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Comparison of viewpoints of dermatology medical students involved in teaching-learning process about two methods of learning: group discussion versus lecture
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aim: The World Federation for Medical Education developed standards for medical education and recommended medical schools to encourage their students to take active responsibility for their self-learning, and prepare them for lifelong learning. The purpose of this study was to compare the viewpoints of medical students about the effectiveness of their participation in two methods of teaching-learning process, group discussion versus lecture. Methods: This cross-sectional study was performed between the years 2011-2013 during which 19 one-month courses of dermatology for medical students were presented. In each course, attended by 5-7 students, 16 sessions of dermatology theory classes were planned. The first four sessions were completely presented by medical tutors and the next 12 sessions involved active student participation, 6 presented as group discussions and 6 aslecture presentation. At the end of each course the students’ perspective were asked by using a questionnaire evaluating the effectiveness of each method. Results: From 102 students that participated in this study the following results were attained: 94 students (92.15%) considered group discussion more efficient than conference presentation (2 students [1.96%]), 5 (4.9%) reported both methods were efficient and 1 student (0.98%) said that none of these two methods were useful. The reasons that students preferred group discussion were: studying the subject matters before class and mental readiness, active participation of all students, learning at a higher degree and better durability of the subject in mind, expression of key points by the medical teacher, restatement of subject matters and enthusiasm of the class in group discussion. Conclusion: Group discussion is a valuable technique in teaching-learning process which requires active participation of all students, leading to deeper understanding of the subject matters, self-learning and more attention to key points, it also makes the class more lively.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
اطهر معین | athar moein
department of dermatology, faculity of medicine, shahed university of medical sciences, tehran, iran
گروه پوست، دانشکدهی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شاهد، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شاهد (Shahed university)
مهران حیدری سراج | mehran heydari seraj
department of dermatology, faculity of medicine, shahed university of medical sciences, tehran, iran
گروه پوست، دانشکدهی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شاهد، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شاهد (Shahed university)
نشانی اینترنتی
http://jdc.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-58&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات