این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
باغ نظر
، جلد ۱۴، شماره ۵۳، صفحات ۴۳-۵۶
عنوان فارسی
مکتب سقاخانه : نگاهی پسااستعماری یا شرقشناسانه؟
چکیده فارسی مقاله
بیان مسئله : آیا مکتب سقاخانه را میتوان متأثر از نظریه پسااستعماری دانست؛ آیا تقویتکننده سلطه شرقشناسانه است یا باید نگرش سومی را نسبت به آن یافت؟ هدف و روش تحقیق : هدف از تحقیق پیشرو به چالش کشیدن دو رویکرد -پسااستعمارانه و شرقشناسانه- به صورت توصیفی-تحلیلی برای بررسی مکتب سقاخانه است. پیشنهاد پژوهش محصور نکردن مکتب سقاخانه در دو قطبی نظریه پسااستعماری یا شرقشناسانه و در نظرگرفتن مسایل خاص کشور ایران است. این پژوهش ابتدا خود مکتب سقاخانه و سپس جریانات هنری روز ایران، اروپا و آمریکا را بررسی میکند.نتیجهگیری : کتاب «شرقشناسی» ادوارد سعید، آغاز نظاممند رویکرد پسااستعماری و ترجمه فارسی «دوزخیان روی زمین» فرانتس فانون، هر دو متاخرتر از شکلگیری جریان سقاخانه هستند. به نظر میرسد نظریات پسااستعماری فانون و سعید در طبقهبندی هنر در جامعه ایران موثر بوده؛ حال آنکه آن نظریات علاوه بر اینکه متاخرتر از جریان سقاخانهاند، بر جوامع دیگری منطبق هستند که شرایط برابری با جامعه ایران نداشتند. به نظر نسبت دادن این مکتب هنری به گفتمان پسااستعماری، برگرفته از نگاهی شرقشناسانه است. بررسیهای تاریخی نشان میدهد سقاخانه بهعنوان جریانی پستمدرن همزمان با اتفاقات جهان هنری غرب شکل گرفت و البته داعیه ملی بودن داشت. مردم ایران خود را استعمارزده نمیدیدند تا بخواهند به این جایگاه اعتراض کنند. سقاخانه درصدد به تصویر کشیدن امری اگزوتیک به معنی شرقشناسانه آن نبود؛ ضمن اینکه حالوهوای معنوی این هنر که بر نامگذاری آن بیتاثیر نبوده، امری آشنا با مردمان ایران است. به نظر میرسد تحلیل آثار سقاخانه بیشتر متأثر از جریانات متاخر باشد؛ امری که میتوان آن را پرتاب نقد شرایط معاصر به گذشته تعبیر کرد. این جریان که پیش از به بلوغ رسیدن به حاشیه رفت، از اواخر دهه 1370 با اوج گرفتن نگاه ایرانی-اسلامی حیاتی دوباره یافت. پیشنهاد نگارندگان برای هنرمندان معاصر توجه به زمینههای معنوی مکتب سقاخانه و اجتناب از تکرار صوری آن است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مکتب سقاخانه، نقد پسااستعماری، شرقشناسی، جامعهشناسی،
عنوان انگلیسی
The Saqqa-khaneh School: Post-Colonialism or Orientalism Perspective?
چکیده انگلیسی مقاله
● The Issue: Either Saqqa-khaneh school is a movement which was affected by the post-colonial view? Or does it intensify orientalism hegemony? Or should be found third approach? ● Intention and research Method: The purpose of this article is to dispute the two approaches of post-colonial and orientalism in the case of studying Saqqa-khaneh school. Descriptive-Analytic method was applied. The current study proposes is not to confine Saqqa-khaneh on the post-colonial and orientalism views; by considering Iran's special situation. This article first describes Saqqa-khaneh and related, art movements in Iran, Europe, and the United-States at that time.● Conclusion: Said's orientalism, as the systematic emerging of post-colonial approach and also the translation of Fanon's book "The Wretched of the Earth" to Persian both actually were after the Saqqa-khaneh movement formation. In fact, post-colonial theories of Fanon and Said played an important role in the study of contemporary Iranian art; although these theories not only belongs to later Saqqa-khaneh but also these just can be practiced in the other societies which had not similar situation comparable to Iran of the 1960s. It seems the thought of considering Saqqa-khaneh as a post-colonial art movement, itself has been influenced by orientalism view. Historical studies indicate that Saqqa-khaneh as a post-modern movement was formed at the same time which western's art movements were born. Yet it claimed to be an Iranian movement. In addition, Iranians, particularly in that period didn't consider themselves as a colonial society so they required to protest against their situation.Furthermore, Saqqa-khaneh never aimed to illustrate an exotic object as orientalism concept. Moreover, its environment which affects its name oriented was tied firmly with the Iranian common culture. So ascribing and limiting Saqqa-khaneh to post-colonial discourse probably cause of Orientalism hegemony. As a conclusion, it seems that the analyzing of Saqqa-khaneh commonly was affected by later perspectives, which can be described as throwing critic of the current situation in the past. This movement before to be mature, marginalized. After the 1990s, When Iranian-Islamic viewpoint was common it revived. The authors' suggestion for the contemporary artist is to consider Saqqa-khaneh's spiritual background and avoiding to repeat it just in appearance.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
راییکا خورشیدیان |
دانشجوی دکتری و دستیار پژوهشی رشته پژوهش هنر در دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
حیدر زاهدی |
دانشجوی فلسفه هنر دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
نشانی اینترنتی
http://www.bagh-sj.com/article_51274_46d3a43ca4ba6a74ee041b9bfce0dfb8.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/638/article-638-476714.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات