این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پوست و زیبایی، جلد ۴، شماره ۱، صفحات ۱-۹

عنوان فارسی عوامل اقتصادی ـ اجتماعی مؤثر بر میزان استفاده از لوازم آرایش توسط دختران زیر ۲۰ سال یزدان‌شهر نجف‌آباد
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: تغییر الگوی سنی استفاده از لوازم آرایش در ایران، مسأله‌ی مهمی محسوب می‌شود. هدف این مقاله شناخت عوامل مؤثر بر میزان استفاده از لوازم آرایش توسط دختران زیر 20 سال است.روش اجرا: این پژوهش پیمایشی با استفاده از ابزار پرسش‌نامه‌ی جمع‌آوری اطلاعات در یزدان‌شهر نجف‌آباد (اصفهان) در سال 91-90 انجام شد. از مجموعه‌ی 1800 دانش‌آموز دختر مقاطع دبیرستان، راهنمایی و پیش‌دانشگاهی، 300 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند.یافته‌ها: اکثر پاسخگویان، الگوی آرایش خود را نزدیکان و خویشاوندان نزدیک خود بیان کردند. 7.31% از دختران، کانال ماهواره را الگو قرار داده‌اند و 7.7% از سایت‌های اینترنتی استفاده می‌کنند. رابطه‌ی بین متغیرهای سن، مصرف رسانه‌ای، وضیت تأهل، اعتماد اجتماعی و میزان گرایش دختران به استفاده از لوازم آرایش معنادار بود.نتیجه‌گیری: عوامل مؤثر بر استفاده از مواد آرایشی در بین دختران جوان شامل 5 عامل ویژگی جمعیتی، پایگاه اجتماعی ـ اقتصادی، مصرف رسانه‌ای، روابط و خانواده و اعتماد تعریف شده است که تقریباً 55% از تغییرپذیری متغیرها را توضیح می‌دهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله لوازم آرایش، دختران، پایگاه اقتصادی ـ اجتماعی، رسانه

عنوان انگلیسی Socio-economic factors influencing cosmetic products use by females under 20 years old in Yazdanshahr NajafAbad
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: The change of the age pattern for using cosmetics in Iran is an important issue. The objective of this study was to evaluate factors affecting the cosmetics usage by the girls under 20 years old.Methods: This survey was done in Yazdanshahr NajafAbad (Isfahan) using of measurement method and questionnaire instrument in the year 2011-2012. Three hundred indivisuals were randomly selected from 1800 female students in high school, secondary school and per-university levels.Results: Most of the respondents named their close friends and relatives as their model of make up. 31.7% of the girls have set satellite channels as their model and 7.7% used internet sites. 44.3% of the girls agreed with the effect of relation with opposite gender on the amount of cosmetics usage. There is a meaningful relation between age, multimedia consumption, marriage status, social reliability and the tendency to the cosmetics usage.Conclusion: The factors influencing the cosmetics usage include population characteristics, socio-economic base, multimedia consumption, relations, family and reliability which explain almost 55% of the changeability of the variances.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله cosmetic products, female, socio-economic status, media

نویسندگان مقاله مژده کیانی | mojdeh kiani
department of social sciences, payam-e-nour university, isfahan, najafabad, iran.
گروه علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور، نجف آباد، اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور نجف آباد (Payame noor university of najafabad)

فریبا موگویی | fariba mugouei
department of social sciences, payam-e-nour university, isfahan, najafabad, iran.
گروه علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور، نجف آباد، اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور نجف آباد (Payame noor university of najafabad)


نشانی اینترنتی http://jdc.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-19&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات