این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 19 آذر 1404
پوست و زیبایی
، جلد ۲، شماره ۴، صفحات ۱۹۳-۲۰۲
عنوان فارسی
عوامل اجتماعی و روانشناختی مؤثر بر میزان مصرف مواد آرایشی توسط دانشجویان دختر
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی عوامل اجتماعی و روانشناختی مؤثر بر میزان مصرف مواد آرایشی در بین دانشجویان دختر بوده است.روش اجرا: 250 نفر از دانشجویان دختر دانشگاههای علوم پزشکی اصفهان و دانشگاه اصفهان با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند و به پرسشنامههای پژوهش پاسخ دادند. در این پژوهش از پرسشنامه شخصیتی NEO جهت سنجش ویژگیهای شخصیتی آزمودنیها استفاده شد. عوامل اجتماعی که در این پژوهش بهعنوان متغیر مستقل مورد بررسی قرار گرفتند عبارت بودند از مدیریت بدن، مصرف رسانه، دینداری، پایگاه اجتماعی ـ اقتصادی و پذیرش اجتماعی.یافتهها: رابطهی متغیرهای مدیریت بدن، مصرف رسانه، دینداری، پایگاه اجتماعی ـ اقتصادی و پذیرش اجتماعی با میزان مصرف مواد آرایشی معنادار بود. همچنین نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون نشان داد که متغیرهای پیشبین 41% از واریانس میزان مصرف مواد آرایشی را تبیین میکنند و متغیر مدیریت بدن بهترین پیشبین بوده است.نتیجهگیری: عامل اجتماعی مهمتر از ویژگیهای شخصیتی در مصرف مواد آرایشی توسط دانشجویان دختر میباشند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Psychological and sociological factors influencing cosmetics use by female univesity students
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aim: The purpose of this study was to investigate the psychological and sociological factors influencing cosmetics usage by female students.Methods: The statistical population comprised 250 female students of Isfahan University of Medical Sciences and Isfahan University were selected using a simple random sampling method and were asked to respond to the research questionnaires. NEO Personality Inventory was used to assess personality characteristics. Sociological factors that were assessed were comprised of body management, media consumption, religiousness, socio-economic status and social acceptance.Results: There was a significant association between body management, media consumption, religiousness, socio-economic status and social acceptance with cosmetics use. Regression analysis showed that predictive variables were able to predict 41% of attitude toward cosmetics use and body management was the best predictor of it.Conclusion: Sociological, but not psychological, factors influence cosmetics use by female university students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمد بابامیری | mohammad babamiri
department of psychology, faculty of educational sciences and psychology, shahid chamran university,
گروه روان شناسی، دانشکده ی علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)
داود قاسمی | davoud ghasemi
faculty of socail sciences, isfahan, iran
دانشکده ی علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
راضیه زارع | razieh zare
department of psychology, faculty of educational sciences and psychology, shahid chamran university,
گروه روان شناسی، دانشکده ی علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)
محمد عباسی | mohammad abasi
department of psychology, faculty of educational sciences and psychology, shahid chamran university,
گروه روان شناسی، دانشکده ی علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)
نشانی اینترنتی
http://jdc.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-12&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات