این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اطلاعات جغرافیایی (سپهر)، جلد ۱۴، شماره ۵۴، صفحات ۲۰-۲۵

عنوان فارسی نقش آموزش زنان در توسعه پایدار انسانی
چکیده فارسی مقاله امروزه کیفیت زندگی بشر دچار ناپایداری است، به همین دلیل لازم است به ارزیابی کیفی محیط زندگی انسانها پرداخته و عوامل ناپایداری را شناسایی کنیم. این کار نیازمند شناخت متغیرهای مؤثر برمحیط، دستیابی به روشی برای ارزیابی و داشتن معیاری برای فرابینی و کنترل پاسخ هایی است که جامعه در ترمیم ناپایداری‏ ها اعمال می‏ دارد. شاخص­ های زیست محیطی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به عنوان ابزاری اساسی برای پیگیری و تعریف عملیات و استراتژی‏ هایی که به یک توسعه پایدار و تجزیه و تحلیل و سود و هزینه ناشی از توسعه منجر می‏ گردد، ظهور کرده ‏اند که با توجه به این شاخص ها مانند «سواد، درآمد، فقرزدایی، بهداشت، سلامت، بهره ‏مندی از آب وهوای سالم، اوقات فراغت، مشارکت­ های زنان در فعالیت­ های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و زیست محیطی و...» می‏ توان پایداری و ناپایداری جامعه را ارزیابی کرد و قدر مسلم برای رسیدن به پایداری، کلیه شاخص های پایداری باید همراه و همگام با هم مورد توجه قرارگیرد. در جریان توسعه نباید عده ‏ای از نظر اقتصادی رشد کرده و گروهی بواسطه آن در فقر بمانند. همچنین از نظر اجتماعی و سیاسی، نقش همبستگی، هماهنگی در عمل و مشارکت بین بخش ها و افراد (زنان) را ایفا کند و موجب تخریب اکوسیستم نشود و از نظر تکنولوژی نیز بهره ‏وری را افزایش دهد. تا زمانی که به زنان کشورهای مختلف به عنوان نیمی از نیروهای انسانی در روند توسعه توجه کافی نشود تحقق توسعه پایدار آرزویی محال به نظرمی‏ رسد. با آموزش و بالابردن سطح سواد زنان و افزایش مشارکتهای آنان در مسائل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و زیست محیطی و... می‏توان رشد و توسعه انسانی را بالا برد. برای اینکه زنان بتوانند در شأن و مقام و منزلت خودشان ظاهر شوند، این امر در درجه اول نیازمند تغییرات اساسی در روند آموزش و فرهنگ زنان در جوامع مختلف است که در ادامه وضعیت فرهنگی و آموزشی زنان در راستای تحقق توسعه پایدار موردبررسی قرارمی‏ گیرد. بنابراین در این مقاله سعی شده است تا ضمن اشاره به نقش مؤثر آموزش زنان در توسعه پایدار انسانی و شناسایی موانع و محدودیت های حضور مؤثر زنان در جنبه‏ های مختلف توسعه انسانی، راهکارها و پیشنهادهایی جهت ارتقای وضعیت زنان جامعه ارائه گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Role of Women's Education in Human Sustainable Development
چکیده انگلیسی مقاله Today quality of human life is unstable, therefore it is necessary to assess the quality of human environment and identify the causes of instability. This requires identifying the variables affecting the environment, achieving a method for having and assessing criteria for supervision and control of the responses that society takes to repair instabilities. Environmental, economic, social and cultural indicators have emerged as a key tool for definition and follow-up of operations and strategies that lead to a sustainable development and analysis of the benefits and costs of development. According to these indicators such as literacy, income, poverty eradication, health, enjoyment of healthy water and air, leisure, women's participation in social, economic, cultural and environmental activities, etc., it is possible to assess the stability and instability of society, and in order to achieve sustainability, all indicators of sustainability should be considered simultaneously. In the course of development, it is undesirable that some people grow economically and the rest remain in poverty. In addition, it is necessary that the development be in a manner that it realize social and political solidarity, coordination in practice, participation of all sectors and individuals (including women) and increase of technological productivity while avoiding ecosystem degradation.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ایران غازی |
استاد دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

رضا مختاری ملک آبادی | mokhtari malekabadi
دانشجوى دکتراى برنامه ریزى شهرى


نشانی اینترنتی http://www.sepehr.org/article_28040_b0edd4d3aab0eec5ed9d3ca27233bd0b.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/589/article-589-477680.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات