این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های باستان شناسی، جلد ۷، شماره ۱۳، صفحات ۲۵-۴۴

عنوان فارسی تبیین جایگاه فرهنگ های دوره مفرغ میانی و جدید در شمال غرب ایران "مطالعه موردی سفال های سبک ارومیه و سفال خابور"
چکیده فارسی مقاله پس از فروپاشی فرهنگ کورا-ارس در دوره‌ی مفرغ قدیم، در دوره‌های پسین (دوران مفرغ میانی و جدید، هزاره‌ی دوم ق.م.) فرهنگ کوچ‌نشینی مشترک و فراگیری در مناطق شمال‌غرب ایران، ماورای قفقاز و شرق آناتولی رایج می‌گردد. در شمال‌غرب ایران با توجه به گاهنگاری ارائه شده در دوره‌ی مفرغ میانی، دو نوع سنت سفالگری مشخص وجود دارد؛ یکی از آن‌ها به نام «ظروف سبک ارومیه»، که از هفتوان‌تپه لایه‌ی VIB به‌دست آمده است. براساس یافته‌های باستان‌شناسی، آغاز این سنت از حدود 2200 ق.م. و خاتمه‌ی آن  در شمال‌غرب ایران و شرق آناتولی حدود 1300 ق.م. بوده و دامنه‌ی انتشار آن از شمال‌غرب ایران و به اعتقاد برخی پژوهشگران از دشت قزوین (تپه‌ی سگزآباد) تا ماورای قفقاز جنوبی و حوالی ارضروم در ترکیه می‌باشد. نوع دیگر سفال این دوره، شامل «ظروف خابور» می‌باشد. ظروف خابور در گستره‌ی بسیار وسیعی از غرب و شمال‌غرب ایران، شمال بین‌النهرین، سوریه تا جنوب آناتولی منتشر شده و منطقه‌ی ماردین به‌عنوان درواز‌ه‌ی ورود سفال خابور به آناتولی مطرح می‌باشد. این نوع سفال در شمال بین‌النهرین در میان سال‌های (1900 تا 1600ق.م.) و در شمال-غرب ایران در دینخواه‌تپه با روش ترمولومنیسانس مابین 68 ± 2106 تا 58 ± 1684 ق.م. تاریخ‌گذاری شده است. سنت سفالگری نوع خابور با شروع عصر مفرغ جدید از میان رفته و «سنت سفال نوزی» جایگزین آن گشته، اما سنت سفالی ارومیه در نواحی شمال‌غرب ایران، قفقاز و شرق آناتولی تا شروع عصر آهن ادامه می‌یابد. مقاله‌ی حاضر در نظر دارد حوزه‌ی انتشار سنت‌های سفالی ارومیه و خابور، ویژگی‌های درون‌منطقه‌ای، اشتراکات و روابط بین منطقه‌ای در هزاره‌ی دوم ق.م. را مورد مطالعه قرار دهد. نتایج پژوهش حاضر نشان می‌دهد فرهنگ-های دوره‌ی مفرغ، به‌ویژه سنت سفال خابور به‌واسطه‌ی گسترش تجارت در این دوره حایز کمال اهمیت است. از همین‌رو شاهد گسترش فرهنگ‌های سفالی ارومیه و خابور در گستره‌ای از قفقاز، شرق ترکیه، شمال عراق، غرب و شمال‌غرب ایران در این دوره هستیم.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Establish the position of the culture of the Middle Bronze period and in North West Iran
چکیده انگلیسی مقاله Abstract : By collapse of Kura – Araxes culture at Early Bronze Age, new common and comprehensive pastoral culture expanded at northwest of Iran, Transcaucasia, and eastern Anatolia. Considering chronologies, there are two pottery traditions at Middle Bronze Age, among them is Urmia Style that was recovered from Haftvan Tepe VIB by Edwards. According archaeological findings it began from 2200 BC and ended at 1300 BC at northwest of Iran and eastern Anatolia, and expanded vast area from northwest of Iran, some believe from Qazvin Plain, to southern Transcaucasia and around Erzurum in Turkey. Another type of the period includes so called Khabur vessels that firstly Mulewan used to call big storage vessels, which had opaque stripe and polychrome geometrical designs. Khabur vessels expanded in vast areas from west and northwest of Iran, northern Mesopotamia, Syria to southern Anatoliam, and Mardin region is suggested as a gate for Khabur potteries to Anatolia. Khabur potteries date to 1900-1600 BC at Mesopotamia, and 2106±68-1684±58 BC at northwestern Iran, Dinkhah Tepe, using Thermo luminescence method. Khabur pottery tradition vanished after Late Brnze Age emergence when Nuzi pottery tradition replaced it, however, Urmia tradition continued in northwestern region of Iran, Caucasia, and eastern Anatolia until Iron Age emergence. Present paper attempts to study the expansion of Urmia and Khabur tradition area, interregional characteristics, intraregional connections at 2nd millennium BC. Keywords: Iran, Anatolia, cultural relation, 2nd millennium BC, Urmia pottery, Khabur pottery. Abstract : By collapse of Kura – Araxes culture at Early Bronze Age, new common and comprehensive pastoral culture expanded at northwest of Iran, Transcaucasia, and eastern Anatolia. Considering chronologies, there are two pottery traditions at Middle Bronze Age, among them is Urmia Style that was recovered from Haftvan Tepe VIB by Edwards. According archaeological findings it began from 2200 BC and ended at 1300 BC at northwest of Iran and eastern Anatolia, and expanded vast area from northwest of Iran, some believe from Qazvin Plain, to southern Transcaucasia and around Erzurum in Turkey. Another type of the period includes so called Khabur vessels that firstly Mulewan used to call big storage vessels, which had opaque stripe and polychrome geometrical designs. Khabur vessels expanded in vast areas from west and northwest of Iran, northern Mesopotamia, Syria to southern Anatoliam, and Mardin region is suggested as a gate for Khabur potteries to Anatolia. Khabur potteries date to 1900-1600 BC at Mesopotamia, and 2106±68-1684±58 BC at northwestern Iran, Dinkhah Tepe, using Thermo luminescence method. Khabur pottery tradition vanished after Late Brnze Age emergence when Nuzi pottery tradition replaced it, however, Urmia tradition continued in northwestern region of Iran, Caucasia, and eastern Anatolia until Iron Age emergence. Present paper attempts to study the expansion of Urmia and Khabur tradition area, interregional characteristics, intraregional connections at 2nd millennium BC. Keywords: Iran, Anatolia, cultural relation, 2nd millennium BC, Urmia pottery, Khabur pottery. Abstract : By collapse of Kura – Araxes culture at Early Bronze Age, new common and comprehensive pastoral culture expanded at northwest of Iran, Transcaucasia, and eastern Anatolia. Considering chronologies, there are two pottery traditions at Middle Bronze Age, among them is Urmia Style that was recovered from Haftvan Tepe VIB by Edwards. According archaeological findings it began from 2200 BC and ended at 1300 BC at northwest of Iran and eastern Anatolia, and expanded vast area from northwest of Iran, some believe from Qazvin Plain, to southern Transcaucasia and around Erzurum in Turkey. Another type of the period includes so called Khabur vessels that firstly Mulewan used to call big storage vessels, which had opaque stripe and polychrome geometrical designs. Khabur vessels expanded in vast areas from west and northwest of Iran, northern Mesopotamia, Syria to southern Anatoliam, and Mardin region is suggested as a gate for Khabur potteries to
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله رحیم ولایتی |
عضوهیات علمی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

سعید میرزایی |
کارشناس ارشد باستان شناسی، دانشگاه آنکارا

حمید خانعلی |
دانشجوی دکترای باستان شناسی دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)


نشانی اینترنتی https://nbsh.basu.ac.ir/article_2013_c32883fc5aed5df83d471a2f65c1579c.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1361/article-1361-478392.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات