این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های باستان شناسی، جلد ۷، شماره ۱۳، صفحات ۱۸۹-۲۰۶

عنوان فارسی بررسی و تحلیل سفال‌های دوره اسلامی مجموعه معماری دست‌کند زیرزمینی سامن ملایر
چکیده فارسی مقاله سفال به‌عنوان یکی از ارزشمندترین داده‌های باستان‌شناسی است که به دلیل تولید فراوان و همچنین دوام آن به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مواد فرهنگی است که همیشه دگرگونی‌ها و نوآوری‌های مختلفی را در شکل و نقش بر خود پذیرفته که بخشی از آن بر اثر تطور و رشد درونی فرهنگ‌ها در گذر زمان به‌وجود آمده ‌است. مجموعه‌ی معماری دست‌کند زیرزمینی سامن ملایر، یکی از محوطه‌های شاخص و منحصر به‌فرد از نظر داده‌های فرهنگی، به‌ویژه یافته‌های سفالی است که از آن، گونه‌های مختلف سفال‌های دوران اسلامی یافت شده است. سؤالات اصلی مطرح در این پژوهش عبارتند از: تکنیک‌های‌ رایج سفالینه‌های مجموعه‌ی معماری دست‌کند زیرزمینی سامن ملایر کدامند؟ یافته‌های سفالی این مجموعه مربوط به کدام دوره‌ی زمانی است؟ براساس شواهد، یافته‌ های سفالی این مجموعه وارداتی هستند؟ نگارندگان در این نوشتار به بررسی و مطالعه‌ی گونه‌های مختلف سفالی به‌دست آمده از 4 فصل پژوهش‌ باستان‌شناسی در این مجموعه می‌پردازند و تجزیه و تحلیل گونه‌های مختلف سفالی از لحاظ تکنیک، فرم، تزیینات بپردازند. روش تحقیق در این مقاله براساس نتایج حاصل از فعالیت میدانی (کاوش‌های باستان‌شناختی) و مطالعات کتابخانه‌ای به‌صورت استفاده از گزارش‌های باستان‌شناسی و منابع کتابخانه‌ای مرتبط با این موضوع است. نتایج تحقیق نشان می‌دهد گونه‌های شاخص سفالی این محوطه عبارتند از: سفالینه با تکنیک قالب‌زده کتیبه‌دار، سفال با تزیین ترصیع، سفال با تزیین لعاب پاشیده (اسگرافیاتو)، نقاشی روی‌لعاب (مینایی)، نقاشی زیرلعاب (قلم‌مشکی) با نقوش مسبک انسانی و حیوانی، آبی و سفید و نمونه‌های سفال زرین‌فام است که از لحاظ زمانی این یافته‌ها مربوط به قرون میانی و متأخر اسلامی است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله محوطه ی سامن ملایر، معماری دست کند، سفال، دوره ی اسلامی،

عنوان انگلیسی Investigating and Analyze Islamic potteries from underground troglodytic architecture complex at Samen, Malayer
چکیده انگلیسی مقاله Pottery, as the most common archaeological data, is significant at archaeological analysis. Because of continuous manufacturing, pottery accepts transformations and innovations at form and designs that caused by cultural internal evolution and development. Another part of changes occurred on cultural and economic relations with far and close societies. It is actually cultural characteristic that is highly significant in interrelation and intra relation among cultures. According to earlier reasons, relative chronology of site and common techniques at pottery manufacture and decoration of a period can be understood. Islamic potteries are including unglazed and glazed ones where formers are buff, grey and red with thin and thick slip. Most of unglazed pottery temper is inorganic such as sand, sandstorm, and grit mixed by broken bricks, lime, and fine silver mica. Limes of temper in some cases are so high that after kilning the vessel swells and cracks. Decorations are including incised, augmented, inlayed, and impression; among characteristic samples are a vessel with impressed inscription, and an intact inlayed vessel. Discovered Islamic glazed potteries from Samen are varied largely comparing to recovered unglazed ones. They have buff clay and in some cases pseudo-Chinese ware. They are mostly wheel made and have inorganic temper. There are considerable numbers of monochrome glazed potteries that vary from turquoise, light green, azure, white, dark green whereas turquoise, azure, and green have considering plentitude amount of potteries. Pottery, as the most common archaeological data, is significant at archaeological analysis. Because of continuous manufacturing, pottery accepts transformations and innovations at form and designs that caused by cultural internal evolution and development. Another part of changes occurred on cultural and economic relations with far and close societies. It is actually cultural characteristic that is highly significant in interrelation and intra relation among cultures. According to earlier reasons, relative chronology of site and common techniques at pottery manufacture and decoration of a period can be understood. Islamic potteries are including unglazed and glazed ones where formers are buff, grey and red with thin and thick slip. Most of unglazed pottery temper is inorganic such as sand, sandstorm, and grit mixed by broken bricks, lime, and fine silver mica. Limes of temper in some cases are so high that after kilning the vessel swells and cracks. Decorations are including incised, augmented, inlayed, and impression; among characteristic samples are a vessel with impressed inscription, and an intact inlayed vessel. Discovered Islamic glazed potteries from Samen are varied largely comparing to recovered unglazed ones. They have buff clay and in some cases pseudo-Chinese ware. They are mostly wheel made and have inorganic temper. There are considerable numbers of monochrome glazed potteries that vary from turquoise, light green, azure, white, dark green whereas turquoise, azure, and green have considering plentitude amount of potteries. However, some of turquoise and azure glaze were teary on external surface. There are potteries that decorated with augmented, grooved, and incised decoration, among glazed ones. As of the most valuable archaeological data, pottery is regarded culturally significant; because of numerous amounts of manufacturing and durability susceptible to various innovations and transformations through times. Underground troglodytic architecture complex at Sämen, Malayer, regarding cultural data especially recovered potteries, is of the characteristic and unique sites with varieties of Islamic potteries. In present paper, the authors involve in investigating various types of recovered potsherds through four seasons of archaeological researches, then analyzing them for technics, forms, and decorations. Methodologically, the research is based on data from archaeological excavations and bibliographical investigations. Characteristic pottery types are impressed inscribed vessels; inlaid potteries; Sgraffito ceramics; painting on glaze (Minai); painting under glaze (Ghalam Meshki); anthropomorphic and zooid stylistic designs; blue and white; and lusterware which can be dated to middle and late Islamic centuries while comparing to Soltan Abad and Saveh potteries.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله اسماعیل همتی ازندریانی | hemati azandaryani
دانشجوی دکترای باستان شناسی دانشگاه بوعلی سینا
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بوعلی سینا (Bu ali sina university)

علی خاکسار |
کارشناس اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان

محمد شعبانی |
دانش آموخته ی کارشناسی ارشد باستان شناسی دانشگاه بوعلی سینا
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بوعلی سینا (Bu ali sina university)


نشانی اینترنتی https://nbsh.basu.ac.ir/article_2021_c7a319f737800729006179702f28bf61.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1361/article-1361-478401.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات