این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های باستان شناسی، جلد ۷، شماره ۱۳، صفحات ۲۰۷-۲۲۴

عنوان فارسی بررسی تحلیلی نقش مایه‌ی شیر در آثار سفالی سده های پنجم تا هشتم هـ.ق
چکیده فارسی مقاله دست‌یابی به صنعت سفال به‌عنوان اولین دست‌ساخته‌های کاربردی بشر، نقش بسزایی در زندگی او ایفاد کرد و ایجاد نقوش برروی سفال‌ها به‌عنوان نمادی از هنر ماندگار انسان در دوره‌های مختلف مطرح بوده است. نقوش روی سفال‌ها که ریشه در مفاهیم اعتقادی، باورها، تمایلات و آرزوهای هر عصری دارد، در تمام ادوار تاریخی دوشادوش صنعت سفال خودنمایی نموده است. شیر از جمله نقوش رایج و مورد توجه اعصار مختلف بوده است. سده‌های پنجم تا هشتم هـ.ق. به‌لحاظ تحولات بدیعِ هنری همواره مورد توجه هنرپژوهان بوده است. این نوشتار بر آن است تا با بررسی نقش‌مایه‌ی شیر در سده‌های مذکور، به این سؤالات پاسخ دهد که در یک رویکرد مقایسه‌ای و تطبیقی نقش‌مایه‌ی شیر در فاصله‌ی سده‌های پنجم تا هشتم هـ.ق. از منظر معیارهای زیباشناختی (با تأکید بر فرم و ساختار) از چه ارزش‌های زیباشناختی حکایت می‌کند؟ و در صورت مشاهده‌ی تغییرات چشمگیر در فرم و ساختار این نقش‌مایه‌، این تغییرات چه دلیلی می‌تواند داشته باشد؟ برای پاسخ‌گویی به سؤالات مذکور، تلاش شده است تا با تکیه بر روش تحلیلی که یکی از معروف‌ترین روش‌های تجزیه و تحلیل آثار هنری است به بررسی آثار سفالی سده‌های پنجم تا هشتم هـ.ق. و مقایسه‌ی آن‌ها با یکدیگر بپردازیم. مراد از تحلیل ساختاری، بررسی رابطه‌ی نقش‌مایه‌ی اصلی با سایر نقش‌مایه‌های مجاور، بررسی رابطه‌ی فرم و شکل کلی ظرف با نقش‌مایه‌ی اصلی و سایر نقش‌مایه‌ها و  بررسی مستقل خود نقش‌مایه‌ی اصلی (شیر) است. به‌نظر می‌رسد که باوجود انتظار معمول، گذشت زمان و عوامل دیگری چون آشنایی بیشتر هنرمندان با سنت‌های هنری دیگر، تأثیر چندانی در قوت طراحی و پختگی آن نداشته است. نقش‌مایه‌ی شیر آثار سفالی متعلق به سده‌های پنجم و ششم هـ.ق. در مقایسه با آثار متأخر، از طراحی خطی قوی، تأکید بر رابطه‌ی اندام‌وار زمینه و موضوع اصلی، تناسب خود نقش‌مایه و ارتباط ظریف آن با کالبد ظرف برخوردار است.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شیر، سفال، نقش مایه، سده های پنجم تا هشتم،

عنوان انگلیسی investigation of lion's image in 5-8 centuries
چکیده انگلیسی مقاله The pottery as first human artifact has played important role in his life. The creation of image on pottery has been symbol of lasting art of mankind in various periods and implied on religious conceptions, desires and wishes of any ages. Images present itself by company of pottery in historical periods. Lion is one of the common images in 5-8 centuries. These centuries always were known as excellent periods in art. This writing attempt by investigation of lion's image in theses ages, reply to these questions: what is direction of designing procedure in mentioned centuries? Progressive or regressive? For the reply of these questions we attempt by analytic method, which is the best known method in critic of artworks, investigate potteries in the 5-8 centuries and compare them. Structural analytic implies on the relationship of main image and other image, the relationship of overall form of barrel and image, and harmony of main image. It is seems that, in spite of our expectation, the subsistence of time and other factors such as awareness of foreign artistic tradition, have not any influence in strong outlining, And its richness. The works belonging to 5 and 6 century in comparison with late works, have strong linear outlining, emphasizing in organic relation of context and main subject, harmony in image. and harmony of main image. It is seems that, in spite of our expectation, the subsistence of time and other factors such as awareness of foreign artistic tradition, have not any influence in strong outlining, And its richness. The works belonging to 5 and 6 century in comparison with late works, have strong linear outlining, emphasizing in organic relation of context and main subject, harmony in image. and harmony of main image. It is seems that, in spite of our expectation, the subsistence of time and other factors such as awareness of foreign artistic tradition, have not any influence in strong outlining, And its richness. The works belonging to 5 and 6 century in comparison with late works, have strong linear outlining, emphasizing in organic relation of context and main subject, harmony in image. he pottery as first human artifact has played important role in his life. The creation of image on pottery has been symbol of lasting art of mankind in various periods and implied on religious conceptions, desires and wishes of any ages. Images present itself by company of pottery in historical periods. Lion is one of the common images in 5-8 centuries. These centuries always were known as excellent periods in art. This writing attempt by investigation of lion's image in theses ages, reply to these questions: what is direction of designing procedure in mentioned centuries? Progressive or regressive? For the reply of these questions we attempt by analytic method, which is the best known method in critic of artworks, investigate potteries in the 5-8 centuries and compare them. Structural analytic implies on the relationship of main image and other image, the relationship of overall form of barrel and image, and harmony of main image. It is seems that, in spite of our expectation, the subsistence of time and other factors such as awareness of foreign artistic tradition, have not any influence in strong outlining, And its richness. The works belonging to 5 and 6 century in comparison with late works, have strong linear outlining, emphasizing in organic relation of context and main subject, harmony in image. and harmon critic of artworks, investigate potteries in the 5-8 centuries and compare them. Structural analytic implies on the relationship of main image and other image, the relationship of overall form of barrel and image, and harmony of main image. It is seems that, in spite of our expectation, the subsistence of time and other factors such as awareness of foreign artistic tradition, have not any influence in
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله lion, image, 5 -8 century

نویسندگان مقاله قباد کیان مهر |
دانشیار دانشگاه هنر اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه هنر اصفهان (Art university of isfahan)

علی سلمانی |
استادیار گروه هنر دانشگاه بوعلی سینا
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بوعلی سینا (Bu ali sina university)

ابوذر ناصحی |
استادیار گروه هنر دانشگاه هنر اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه هنر اصفهان (Art university of isfahan)

بشیر پور وقار | pour vaghar
دانشجوی دکترای پژوهش هنر دانشگاه هنر اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه هنر اصفهان (Art university of isfahan)


نشانی اینترنتی https://nbsh.basu.ac.ir/article_2022_e2d7173800962da02df435c57256fc57.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1361/article-1361-478402.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات