این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
بررسی های بازرگانی
، جلد ۱۴، شماره ۷۹، صفحات ۱-۱۴
عنوان فارسی
مؤلفههای کلیدی سیاست صنعتی با رویکرد جدید در راستای بهبود رقابتپذیری منطقهای
چکیده فارسی مقاله
رویکرد جدید سیاست صنعتی، همافزایی میان سیاست صنعتی و رقابتپذیری را در قالب تخصصی شدن هوشمند، مورد توجه قرار میدهد؛ بدین معنا که سیاست صنعتی در بخشهای رقابتپذیر میتواند رشد این بخشها را تقویت کند. با توجه به تأکید سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی بر رقابتپذیری بر اساس مزیتها و جغرافیای مناطق کشور این سؤال قابل طرح است که مؤلفههای کلیدی سیاست صنعتی با رویکرد جدید در راستای بهبود رقابتپذیری منطقهای چیست؟ در این مقاله تلاش میشود تا با استفاده از شاخص مالم کوئیست و روش تحلیل پوششی دادهها، تغییرات رقابتپذیری استانها در سالهای 1387 و 1391 اندازهگیری و براساس شاخصهای تحلیلگر تفسیر شود. براساس نتایج به دست آمده، استانهای اردبیل، خراسان، همدان، یزد و چهارمحال و بختیاری بیشترین بهبود رقابت پذیری را در دوره مورد بررسی داشتهاند. نتایج حاکی از آن است که تغییرات رقابتپذیری استانها مبتنی بر تغییرات کارایی نهادهها و بازدهی سرمایهگذاری است و رابطه ضعیفی میان تولیدات صنعتی صادراتی و بهبود رقابتپذیری استانها وجود داشته است که با اشتغالزایی ارتباطی ندارد. براساس مزیتهای صادراتی استانها، معدن را میتوان یکی از موتورهای محرک قوی رقابتپذیری و توسعه صنعتی استانها بر شمرد. منطقهای بودن سیاست صنعتی، مداخلات بسیار موشکافانه و دقیق، سوق دادن حمایتها به سمت شبکههای بخش خصوصی در مناطق، تشکیل شورای گفتگوی استانی و تقویت خریدهای دولتی در مناطق را میتوان از مؤلفههای کلیدی سیاست صنعتی رویکرد جدید در مناطق کشور دانست. به نظر میرسد که توجه به ثبات اقتصاد کلان که بیشترین آثار را بر توسعه بخشهای مختلف دارد مهمترین الزام در این میان است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
علیرضا گرشاسبی |
استادیار موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی
سازمان اصلی تایید شده
: موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی (Institute for trade studies and research)
الهام اسمعیلی پور ماسوله | esmailipour masouleh
مربی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی
سازمان اصلی تایید شده
: موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی (Institute for trade studies and research)
الناز میاندوآبچی |
استادیار موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی
سازمان اصلی تایید شده
: موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی (Institute for trade studies and research)
نشانی اینترنتی
http://barresybazargani.itsr.ir/article_28144_d6bbb866ef08c80f1cce10e65af94e73.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/642/article-642-478735.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات