این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 3 دی 1404
تحقیقات مالی اسلامی
، جلد ۶، شماره ۱۲، صفحات ۶۷-۱۰۰
عنوان فارسی
سنجش میزان اخلاقی بودن بانکداری در ایران؛ مطالعه موردی بانکهای ایران، شعب شیراز
چکیده فارسی مقاله
بانکداری اخلاقی نوع جدیدی از بانکداری است که به تازگی در بانکداری متعارف از آن صحبت میشود و درصدد جبران کاستیهای بانکداری متعارف است. بانکداری اخلاقی؛ یعنی، بانکداریکهدرعملکردخود، ارزشهاو معیارهایاخلاقیواجتماعی رانیزدرکنارمعیارهای اقتصادیدرنظر میگیرد. از طرفی برخی از اقتصاددانان بانکداری اسلامی را نظام بانکی ارائهدهنده خدمات مالی و بانکی اخلاقی توصیف میکنند. اهتمام اصلی بانکهای اسلامی این است که روشهای مالی آنها براساس قوانین شریعت باشد و باتوجه به تأکید شریعت بر ارزشهای اخلاقی، میتوان گفت هر خدمتی که در بانکداری اسلامی ارائه میشود باید مبتنیبر اخلاق باشد. در این پژوهش میزان اخلاقی عمل کردن بانکداری در ایران مورد بررسی قرار گرفته است. اطلاعات و دادههای پژوهش با استفاده از روش تحقیق میدانی و با تهیه پرسشنامه و تحلیل نتایج از طریق نرمافزار SPSS، از کارکنان و مشتریان بانکهای شهر شیراز جمعآوری شدهاند. یافتههای پژوهش نشان میدهد که بانکداری در ایران در عمل نتوانسته معیارهای اخلاقی مانند جلوگیری از صوری شدن عقود، رفع نیازهای ضروری نیازمندان، مسئولیت اجتماعی و زیست محیطی و... رابرآورده کند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
بانکداری اخلاقی، بانکداری در ایران، اقتصاد اخلاقی،
عنوان انگلیسی
Assessing the Ethical Banking in Iran: A Case Study of Iran's Banks, Shiraz Branches
چکیده انگلیسی مقاله
Ethical banking is a new type of banking that has recently been noted in conventional banking and is intended to compensate for the latter's shortcomings. In ethical banking, moral and social values are also considered alongside economic indicators. Some economists believe that Islamic banking is a system that provides ethical financial services. The main objective of Islamic banks is to develop financial methods based on Sharia law. With regard to Islam's emphasis on moral values, it can be said that all services offered in Islamic banking must be based on codes of ethics. In this study, the ethical practice of banking in Iran is examined. We have conducted a field research through questionnaires and SPSS analysis of the data gathered from the staff and customers in Shiraz banks. The results show that banking in Iran has failed to keep up ethical standards such as preventing the formalization of contracts, meeting the essential needs of the poor, and carrying the social and environmental responsibilities.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Ethical Banking, Banking in Iran, Moral Economy
نویسندگان مقاله
روح اله شهنازی |
استادیار بخش اقتصاد، دانشگاه شیراز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
مجتبی پناهی |
دانشجوی کارشناسی ارشد بخش اقتصاد، دانشگاه شیراز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
نشانی اینترنتی
http://ifr.journals.isu.ac.ir/article_1999_0a38bffceca5ca399ebd56572b438df8.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/706/article-706-478748.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات