این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات روانشناسی تربیتی، جلد ۱۴، شماره ۲۷، صفحات ۱-۱۴

عنوان فارسی تأثیرآموزش مهارت‌های زندگی بر ادراک شایستگی وکنترل خشم دانش‌آموزان
چکیده فارسی مقاله این پژوهش با هدف بررسی آموزش مهارت‌های زندگی برکنترل خشم و ادراک شایستگی در کودکان انجام گرفت. روش پژوهش نیمه آزمایشی (پیش آزمون - پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل) بود. جامعه آماری پژوهش دانش‌آموزان 10 و 11 ساله کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان شهرستان زاهدان در سال 93 بود. نمونه پژوهش 31 نفر بود که به شیوه سرشماری انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (16 نفر آزمایش و 15 نفر کنترل) تقسیم شدند. مشارکت کنندگان هر دو گروه، پرسشنامه شدت خشم نیلسون و ادراک شایستگی هارتر را در سه مرحله پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری تکمیل کردند. گروه آزمایش، هفته ای 3 بار تحت آموزش مهارتهای زندگی قرار گرفتند. روش تجزیه تحلیل اطلاعات تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر و تحلیل کواریانس بود. نتایج نشان داد که آموزش مهارتهای زندگی باعث کاهش معنادار خشم و افزایش سطح ادراک شایستگی در پس آزمون و پیگیری گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل شده است (001/0>p). براساس نتایج پژوهش، آموزش مهارتهای زندگی روش موثری برای کاهش خشم و افزایش ادراک شایستگی اجتماعی در کودکان می‌باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مهارتهای زندگی،کنترل خشم،ادراک شایستگی،کودکان،

عنوان انگلیسی The Effect of Life Skills Training on Anger Management and Perception of Competence in Children
چکیده انگلیسی مقاله The present study aimed to examine the effect of life skills training on anger management and perception of competence in children. The method of the current study was quasi-experimental followed by a pretest-posttest design with a control group. The population included all 10 to 11 years old children who attended the Center for Intellectual Development of Children in 2014 in Zahedan.The sample (N = 31) was selected using census method and was randomly divided into two groups: experimental (16 individuals) and control (15 individuals). Participants of each group answered two questionnaires, including Nilsson’s Anger Inventory and Harter’s Perceived Competence Scale on three occasions: pre-test, post-test and follow-up. The experimental group participated a life skills training program three times a week. The data analyses were carried out using the analysis of covariance and Repeat measure.The results indicated that life skills training significantly decreased experimental groups’ anger and significantly increased their perception of social competence, compared to the control group (p
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله زهرا نیک منش |
دانشیار گروه روانشناسی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه سیستان وبلوچستان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه سیستان و بلوچستان (Sistan va baloochestan university)

یحیی کاظمی |
دانشیار گروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی دانشگاه سیستان و بلوچستان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه سیستان و بلوچستان (Sistan va baloochestan university)

زهره زارع نژاد |
دانش آموخته کارشناسی ارشد روانشناسی دانشگاه سیستان و بلوچستان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه سیستان و بلوچستان (Sistan va baloochestan university)


نشانی اینترنتی
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات