این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
مطالعات روانشناسی تربیتی
، جلد ۱۴، شماره ۲۷، صفحات ۲۹-۵۶
عنوان فارسی
بررسی محتوای آموزشی موجود و مطلوب در بین دانشآموزان استعداد درخشان شهر اصفهان براساس رویکرد تفکیکی
چکیده فارسی مقاله
هدف از پژوهش پیشِرو بررسی محتوای آموزشی موجود و مطلوب در مدارس استعداد درخشان شهر اصفهان بود. برای انجام پژوهش از روش ترکیبی استفاده شد. جامعه پژوهش شامل کلیه دانشآموزان و دبیران مدارس استعداد درخشان شهر اصفهان و روش نمونهگیری در بخش کیفی به روش موارد نوعی و در بخش کمّی به روش تصادفی ساده بود. برای گردآوری دادهها از مصاحبه نیمهساختاریافته و پرسشنامه محققساخته و برای بررسی روایی در بخش کیفی از مثلثسازی و چککردن اعضا و در بخش کمّی از روایی محتوایی، تحلیل عاملی تأییدی و آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج بیانگر این بود که بهنظرِ دانشآموزان و دبیران، محتوای موجود کاربردی نیست؛ کلّی است و به نیازها و علایق توجهی ندارد. آنها دروس عمومی را کماهمیت میدانستند. بهنظر مشارکتکنندگان در تحقیق، محتوای مطلوب بایست دارای اصولی ازقبیلِ وجود فعالیتهای عملی، محتوای تخصصی، همراهی با علم روز، وجود کتب تکمیلی، استدلال و منطق زیربنایی مباحث، توجه به چالشهای پیشِ روی نوجوان و توجه به علایق و استعدادها باشد. بررسی این موارد در قالب پرسشنامه کمّی نیز تأییدکننده این موارد بود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The study of present and optimum educational contents among gifted students of Isfahan based on a differentiation approach
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of this study was to review of the current and optimum contents in Isfahan schools for gifted students. In order to run the research, a mixed method was applied. The research population included all the students and teachers in Isfahan gifted schools, and the qualitative and quantitative sampling methods included typical sampling and random ones, respectively. Data collection instruments included semi-structured interview and the questionnaire was a researcher-made one. In order to evaluate the validity in the qualitative segment, triangulation and check member was applied, while in the quantitative segment, content validity, conformity factor analysis, and Cronbach's alpha were applied. The results revealed that based on the teachers and students' point of view, the present contents were not functional and they were just some general ones. They didn't consider the needs and interests either, and ignored the common lessons. As the samples stated, optimum contents should follow some principles like having practical activities, up-to-date technical contents, the presence of the supplementary textbooks, reasoning with structural logic for the discussions, considering teens' challenges, needs and interests. Reviewing these items with a qualitative questionnaire approved the students' ideas in a wide range.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مهدی ابوالقاسمی |
دانشجوی دکتری دانشگاه هرمزگان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه هرمزگان (Hormozgan university)
حسین زینلی پور زینلی پور | hossein zeinali pour zeynali pour
دانشیار دانشگاه هرمزگان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه هرمزگان (Hormozgan university)
علی اکبر شیخی فینی | ali akbar sheikhi fini
دانشیار دانشگاه هرمزگان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه هرمزگان (Hormozgan university)
علیرضا عصاره |
دانشیار دانشگاه شهید رجایی تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی (Shahid rajaee teacher training university)
نشانی اینترنتی
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات