این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
مطالعات روانشناسی تربیتی
، جلد ۱۴، شماره ۲۷، صفحات ۹۱-۱۲۵
عنوان فارسی
رابطه هوش عمومی و استدلال اخلاقی: نقش واسطهگری ابعاد هویت اخلاقی
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش واسطهای ابعاد هویت اخلاقی در رابطه بین هوش عمومی و استدلال اخلاقی بود. هوش عمومی، بهعنوان متغیّر برونزاد و ابعاد هویت اخلاقی (درونسازی اخلاقی و نمادسازی اخلاقی)، بهعنوان متغیّرهای واسطهای و استدلال اخلاقی، بهعنوان متغیّر درونزاد مورد توجه قرار گرفتند. شرکتکنندگان در این پژوهش 250 نفر از پرستاران بیمارستانهای شهر کرمان بودند که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و به مقیاس 3 آزمون «هوش کتل» (کتل، 1943)، آزمون «اهمیت هویت اخلاقی برای خود» (آکینو و رید، 2002) و آزمون «معضلات اخلاقی پرستاران» (چریشام، 1981) پاسخ دادند. روش پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود و برای تحلیل دادهها از روش تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج نشان داد که هوش عمومی اثر مثبت بر درونسازی اخلاقی (0001/0 =p، 20/0β= ) دارد و نیز درونسازی اخلاقی دارای اثر مثبت بر استدلال اخلاقی (0001/0 =p ، 26/0β= ) و نمادسازی دارای اثر منفی بر استدلال اخلاقی (03/0 =p، 14/0- β=) است. همچنین مشخص شد که درونسازی اخلاقی نقش واسطهای معناداری بین هوش عمومی و استدلال اخلاقی دارد (006/0 =p، 05/0β= ). با توجه به این یافتهها میتوان نتیجه گرفت، زمانی که شخص از کارکرد هوش خود درجهتِ درونسازی ارزشهای اخلاقی استفاده کرده باشد، میتواند از استدلال غنیتری برخوردار باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
استدلال اخلاقی،درونسازی،نمادسازی،هوش عمومی،هویت اخلاقی،
عنوان انگلیسی
Relationship between general intelligence and moral reasoning: The mediating role of moral identity
چکیده انگلیسی مقاله
This study aimed to investigate the moral identity as the role of mediator in the relationship between general intelligence and moral reasoning. This study considers general intelligence as an exogenous variable, and dimensions of moral identity (internalizing and externalizing) as mediator variables, and moral reasoning as an endogenous variable. The participants of this study were 250 nurses of hospitals in Kerman whom were selected by random multistage cluster sampling method and they responded to Cattell-III IQ Test (Cattell, 1943), Self-Importance of Moral Identity Scale (Aquino & Reed,22002), and Nursing dilemmas test (Chrisham, 1981). The method of research was correlation and path analysis was used to analyze the data. The results showed that the general intelligence has positive effect on the moral internalization (β=0.20, p=0.0001) and the moral internalization has a positive effect on the moral reasoning (β=0.26, p=0.0001) and the moral of symbolism has a negative effect on the moral reasoning (β=-0.14, p= 0.03). Also, it was found that the moral internalization played significant mediator role between general intelligence and the moral reasoning (β=0.05, p= 0.006). Based on these findings can be concluded when a person used his intelligence function in order to internalize of moral values, can have a richer argument.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمد ریوف انجم شعاع | mohammad raof
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه شیراز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
مسعود حسینچاری |
دانشیار روانشناسی تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
مرتضی لطیفیان |
دانشیار روانشناسی تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
فرهاد خرمایی |
دانشیار روانشناسی تربیتی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شیراز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
نشانی اینترنتی
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات