این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات روانشناسی تربیتی، جلد ۱۴، شماره ۲۷، صفحات ۱۵۴-۱۸۵

عنوان فارسی تأثیر آموزش تئوری انتخاب بر راهبردهای شناختی یادگیری دانشجویان
چکیده فارسی مقاله با توجه به اهمیت به‌کارگیری راهبردهای شناختی مناسب در بهبود فرایند یادگیری، هدف این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش تئوری انتخاب بر راهبردهای شناختی یادگیری است.40 نفر از بین کلیه دانشجویان زن دوره کارشناسی شهر تهران در سال تحصیلی 94-93، به روش نمونه‌گیریِ در‌دسترس انتخاب شده و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (20n=) و گواه (20n=) جایگزین شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها شامل پرسشنامه راهبردهای شناختی MSLQ پینتریچ و دگروت بود. ابتدا این پرسشنامه‌ به‌عنوان پیش‌آزمون بر روی افراد هر دو گروه اجرا شد. سپس افراد گروه آزمایش در 8 جلسه آموزش تئوری انتخاب شرکت کردند. پس از پایان جلسات آموزشی، پرسشنامه مجدداً برای هر دو گروه به‌اجرا درآمد. نمرات پیش‌آزمون و پس‌آزمون دو گروه با استفاده از آزمون کوواریانس مورد مقایسه و بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از آزمون کوواریانس نشان داد که بین دو گروه کنترل و آزمایش تفاوت معناداری وجود دارد و آموزش تئوری انتخاب موجب کاهش استفاده معنادار راهبرد مرور و افزایش معنادار به‌کارگیری راهبردهای بسط، سازماندهی و تفکر انتقادی در گروه آزمایش شده است. با استفاده از نتایج حاصل از این پژوهش می‌توان چنین نتیجه گرفت کهآموزش تئوری انتخاب به‌طور مؤثری موجب افزایش استفاده از راهبردهای شناختی عمیق‌تر و در‌نتیجه بهبود فرایند یادگیری خواهد شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The effect of choice theory training on learning cognitive strategies among students
چکیده انگلیسی مقاله Because of the important role of using the best cognitive strategies through learning processing, the main purpose of this research was to investigate the effect of choice theory training on learning cognitive strategies.40 person from female students of Tehran's Universities in 1393 were selected by accessible sampling and divided into two groups: experimental (n=20) and control (n=20) groups. Learning cognitive strategy questionnaire MSLQ Pintrich & De Groot were conduct to gathering basic level data. The subjects of experimental group were attending in choice theory training protocol for 8 sessions. The inventories after training period conducted again as post-test. The value of post-tests was compared with basic level through covariance analysis. The results of covariance analysis showed a significant difference between two groups as reduction of rehearsal strategy and increase of elaboration, organization and critical thinking strategies in experimental group compared with control group. The implications of these results are discussed with respect to the utility of applying choice theory training for significantly increase of deeper cognitive strategies, so learning processing was improved.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سوسن علیزاده فرد |
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور

رضا مهپویا | مهپویا
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد واحد ساوه
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی ساوه (Islamic azad university of saveh)


نشانی اینترنتی
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات