این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات روانشناسی تربیتی، جلد ۱۴، شماره ۲۷، صفحات ۱۸۶-۲۰۹

عنوان فارسی تدوین مدل خوش‌‌بینی دانش‌‌آموزان بر‌اساس باورهای فراشناخت و ادراک شایستگی
چکیده فارسی مقاله به باور اغلب صاحب‌‌نظران، یکی از مهم‌ترین شیوه‌‌های توانمندسازی دانش‌‌آموزان، روی‌آوردن به روش‌‌های جدید آموزشی است که مبتنی بر اصول و مفاهیم فراشناخت است؛ ازاین‌رو، پژوهش حاضر با هدف تبیین یک مدل خوش‌‌بینی بر‌اساس باورهای فراشناخت و ادراک شایستگی در دانش‌‌آموزان دورۀ دبیرستان، صورت گرفته‌ است. این پژوهش ازلحاظِ نوع تحقیق، کاربردی و از روشِ توصیفی- همبستگی است. گروه نمونه این پژوهش شامل 280 نفر از دانش‌‌آموزان دبیرستان شهرستان یزد (140 دختر، 140 پسر) بود که با استفاده از روش نمونه‌‌گیری تصادفی چندمرحله‌ای برگزیده شدند. در مدل طراحی‌شده، باورهای فراشناخت متغیّر برون‌‌زا (مستقل)، ادراک شایستگی متغیّر میانجی درون‌‌زا و خوش‌‌بینی متغیّر درون‌‌زا (وابسته) در‌‌نظر گرفته شد. آزمودنی‌‌ها به پرسشنامه‌‌های دموگرافیک، باورهای فراشناخت (2004)، ادراک شایستگی کودکان هارتر (1985) و خوش‌‌بینی شیر و کارور (1982) پاسخ دادند. داده‌‌های به‌دست‌آمده با استفاده از نرم‌‌افزار SPSS-21 و LISRELمورد تحلیل قرار گرفتند. همچنین، نقش میانجی متغیّر ادراک شایستگی با استفاده از آزمون سبل مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان داد، باورهای فراشناخت بر ادراک شایستگی تأثیر معنی‌‌دار دارد. ادراک شایستگی بر خوش‌‌بینی تأثیر معنادار و مستقیم دارد و باورهای فراشناخت ازطریقِ ادراک شایستگی بر خوش‌‌بینی دانش‌‌آموزان دبیرستانی تأثیر می‌‌گذارد. می‌‌توان استنباط کرد، هر چقدر باورهای فراشناخت منفی در دانش‌‌آموزان کمتر باشد، میزان ادارک شایستگی در آنان بیشتر است. از‌سویِ دیگر، هر‌چه دانش‌‌آموزان باورهای فراشناخت منفی کمتر و ادراک شایستگی بیشتری داشته باشند، نسبت به آینده خوش‌‌بین‌‌تر خواهند بود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله باورهای فراشناخت،ادراک شایستگی،خوش‌‌بینی،

عنوان انگلیسی Designing a model of optimism of students based on Metacognitive beliefs and perceived competence
چکیده انگلیسی مقاله Experts believe that one of the most important ways of empowering students is using new methods of training based on principles and methods of Metacognitive. So, the aim of this study was determining a model to show the relationship between Metacognitive beliefs on perceived competence and optimism of high school students. This was an applied research with cross-correlation method. The samples of 280 students of high schools in Yazd were selected by random multistep method. In this model, the Metacognitive beliefs were considered an exogenous variable, perceived competence endogenous mediator variable and Optimism endogenous variable. Data were gathered by Demographic Questionnaire, Metacognitive Questionnaire (2004), Perceived Competence Scale for Children Harter (1982) and Optimism Questionnaire (Scheier & Carver, 1985). Data were analyzed by SPSS-18 (for Statistical Descriptive and exploratory factor analysis) and LISREL (for Structural Equation Modeling and Confirmatory factor analysis). Also, the mediating role of perceived competence was examined by Soble Test. The results showed that Metacognitive beliefs impact on perceived competence and also perceived competence has a direct and significant effect on optimism. Metacognitive beliefs impact on optimism of high school students through perceived competence. So, it can be inferred that if students have the lower negative metacognitive beliefs, they will deserve more competence perception. Also, the more students had lower negative metacognitive beliefs and richer competence for themselves, the more they are optimistic about the future
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد حسین سربی | mohammad hossein
دانشجوی دکترای روان شناسی عمومی، دانشگاه ارومیه
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه ارومیه (Urmia university)

لیلا بقایی پور |
کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان خوراسگان (Islamic azad university of isfahan khorasgan)

محمد جمال نصیری زاده | mohamad jamal
کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، گروه فنی و مهندسی، دانشگاه پیام نور تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)

سمیه کهدویی |
دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی یزد (Islamic azad university of yazd)


نشانی اینترنتی
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات