این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات روانشناسی تربیتی، جلد ۱۴، شماره ۲۷، صفحات ۲۱۰-۲۳۸

عنوان فارسی ارائه مدل علّی پیش‌بینی باورهای انگیزشی بر‌اساس توانایی‌های فراشناختی با واسطه‌گری خودکارآمدی
چکیده فارسی مقاله با توجه به اهمیت باورهای انگیزشی به‌عنوان یک متغیّر تأثیرگذار در روند آموزش، ضروری می‌نماید که بیش‌از‌پیش به این موضوع و عوامل پیش‌بینی‌کننده آن پرداخته شود. در همین راستا، پژوهش حاضر با هدف تبیین رابطۀ علّی بین توانایی‌های فراشناختی، خودکارآمدی و باورهای انگیزشی صورت گرفت. شرکت‌کنندگان شامل 393 نفر از دانشجویان دانشگاه مازندارن در سال تحصیلی 1394-1393 بودند که بر‌اساس روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند‌مرحله‌ای انتخاب شدند. به‌منظور اندازه‌گیری متغیّرهای پژوهش، از پرسشنامه‌های راهبردهای انگیزشی و حالت‌های فراشناختی استفاده شد و برای ارزیابی مدل پیشنهادی، از نرم‌افزار آموس و از روش تحلیل مسیر استفاده شد. براساس یافته‌های به‌دست آمده از تحقیق، با توجه به مقادیر شاخص‌های به‌دست آمده، داده‌ها با مدل تحقیق برازش داشت: 1- توانایی‌های فراشناختی، خودکارآمدی را به‌صورت مثبت و کنترل باورهای یادگیری را به‌صورت منفی پیش‌بینی می‌کند؛ 2- خودکارآمدی قادر است کنترل باورهای یادگیری، جهت‌گیری درونی و بیرونی به هدف و ارزش تکلیف از ابعاد باورهای انگیزشی را به‌صورت مثبت و معنادار و اضطراب امتحان را به‌صورت منفی و معنادار پیش‌بینی کند؛ 3- توانایی‌های فراشناختی از‌طریقِ خودکارآمدی، تمامی ابعاد باورهای انگیزشی را به‌صورت معناداری پیش‌بینی می‌کند. با توجه به نتایج فوق، بدیهی است که افزایش توانایی‌های فراشناختی با افزایش خودکارآمدی و به‌تبع کاهش اضطراب امتحان، افزایش جهت‌گیری درونی و بیرونی به هدف، ارزش تکلیف و کنترل باورهای یادگیری در دانش‌آموزان همراه باشد
کلیدواژه‌های فارسی مقاله باورهای انگیزشی،توانایی‌های فراشناختی،خودکارآمدی،

عنوان انگلیسی Presentation of Causal Model for Motivational Beliefs Based on Metacognitive Abilities by Mediating of Self-efficacy
چکیده انگلیسی مقاله Due to the importance of motivational beliefs as an effective variable in the education process, it is necessary to further more attention to this issue and its predictors. So the present study investigated the mediating role of self-efficacy in relationship between metacognitive abilities and motivational beliefs. Participants included 393 students from Mazandaran university, that selected by random multi-stage cluster sampling method. Participants completed motivated strategies and metacognitive state questionnaires. In evaluation of suggestive model was used Amos software and path analysis method. According to the amount of acquiring indexes the data fit the model: (1) metacognitive abilities was a positive predictor for the self-efficacy, and was a negative predictor for the control beliefs about learning; (2) self-efficacy was a positive predictor for control beliefs about learning, intrinsic goal orientation, extrinsic goal orientation, task value and was a negative predictor for test anxiety (3) metacognitive abilities was a significant predictor for the all dimensions of motivational beliefs. According to these results, increasing of metacognitive abilities leads to reduction of test anxiety and promote of self-efficacy, intrinsic goal orientation, extrinsic goal orientation, task value and control beliefs about learning in studentsss
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فرشته باعزت |
دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه مازندران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه مازندران (Mazandaran university)

عباس اکبری |
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه مازندران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه مازندران (Mazandaran university)

رویا عباسی اصل | abbasi asl
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه مازندران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه مازندران (Mazandaran university)

مهین مهدویه |
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه مازندران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه مازندران (Mazandaran university)


نشانی اینترنتی
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات