این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
مطالعات روانشناسی تربیتی
، جلد ۱۴، شماره ۲۷، صفحات ۲۳۹-۲۶۱
عنوان فارسی
نقدی بر روشهای نوین تربیت فلسفی معلمان و سیاستگذاری در نظام تربیتمعلم ایران
چکیده فارسی مقاله
هدف مقالهحاضر، بررسی الگوهای نوین تربیت فلسفی معلمان و پیشنهاد راهکارهای عملی برای اجراییکردن این نظریهها در نظام تربیتمعلم ایران است. روش تحقیق، نظری و تحلیلی وبهشیوه مروری و کتابخانهای است. یافتهها نشان میدهند که دلایلی چون، توسعه مهارتهای استدلال تفکر عمیق و منطقی، یادگیری تلفیق فلسفه تئوری و عمل، ضرورت توسعه تواناییهای بالقوه ذهنی معلمان، حمایت از معلمان برای پذیرش فلسفه ذهن، ترویج فلسفه ذهن در مدارس، تقویت حس کنجکاوی در تفکر فلسفی، تمرین تفکر خلّاق ازلحاظِ ایدئولوژیک، لزوم گسترش تفکر انتزاعی، لزوم شرکت در استدلال فلسفی و تلاش برای پاسخ به پرسشهای فلسفی ودانش و مهارتهای موردِ نیاز برای تعامل با دانشآموزان در بحث فلسفی، از مهمترین دلایلی است که آشنایی با فلسفه ذهن در تربیتمعلمان را مهم میسازد؛ ازاینرو، تربیت معلمان آشنا با فلسفه ذهن و لزوم تدریس فلسفه ذهن در مراکز تربیتمعلم ایران مهم میباشد و استفاده از الگوهایی نظیرِ تفکر استقرایی، الگوی بدیعهپردازی، الگوی یادیاری، الگوی کاوشگری بهشیوه علم زیستشناختی، الگوی کاوشگری بهشیوه محاکم قضایی، الگوی ایفای نقش، الگوی دریافت مفاهیم و الگوی کاوشگری گروهی در نظام تربیتمعلم ایران پیشنهاد میشود. با توجه بهشرایط فرهنگی و جامعه ایرانی استدلال میشود که الگوهای ایفای نقش و الگوی کاوشگری گروهی برای بهبود نظام تربیتمعلم ایران کارساز است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
الگو،تربیت،ذهن،فلسفی،معلم،ایران،
عنوان انگلیسی
A critique of modern methods of teaching philosophical education and policy making in Iran's education system
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this article is to examine modern patterns in the philosophical education of teachers and suggest practical strategies for implementing these theories in the teacher education system of Iran. The method of research is theoretical and analytical and in the way of review and library. The findings show that developing the skills of reasoning for deep and logical thinking, learning to integrate the philosophy of theory and practice, the need to develop the teachers' potential abilities, supporting teachers to accept the philosophy of mind, promoting the philosophy of mind in schools, enhancing curiosity in philosophical thinking, practicing The ideological creative thinking, the need to expand abstract thinking, the need to participate in philosophical reasoning, the attempt to answer philosophical questions, the knowledge and skills needed to interact with students in philosophical discussion are the most important reasons that make learning philosophy of mind important in educating teachers. Therefore, educating teachers who are familiar with the philosophy of mind and the need to teach the philosophy of mind in Iranian teacher training centers is important. Therefore, it is suggested to use patterns such as inductive thinking, regression model, adventure model, exploratory model in the method of biological science, model of prosecution of judiciary, role play pattern, pattern of receiving concepts and group exploration model in teacher education system of Iran.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
الگو,تربیت,ذهن,فلسفی,معلم,ایران
نویسندگان مقاله
ابو سعید داورپناه |
کارشناس دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه سیستان و بلوچستان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه سیستان و بلوچستان (Sistan va baloochestan university)
نشانی اینترنتی
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات