این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۱۰، شماره ۶، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
ساخت و رواسازی مقیاس ایرانی سنجش رویکرد یادگیری مادامالعمر در بین دانشجویان علوم پزشکی
چکیده فارسی مقاله
اهداف: هدف پژوهش حاضر ساخت و رواسازی مقیاس ایرانی سنجش رویکرد یادگیری مادامالعمر در دانشجویان علوم پزشکی است. روشها: پژوهش حاضر ازلحاظ شیوه جمعآوری دادهها توصیفی (غیرآزمایشی) و ازنظر هدف تحقیق و توسعه است. در تحلیل سؤالها از روش همبستگی پیرسون و تحلیل عاملی تأییدی استفادهشده است. ابزار اولیه بر اساس تحلیل مفهوم و ابزارهای مشابه تهیه شد. جامعه پژوهش شامل دانشجویان دوره کارشناسی دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران و تهران بودند که در سال تحصیلی 96- 1395 مشغول به تحصیل بودند که با استفاده از فرمول کوکران 350 نفر از آنان انتخاب شدند. یافتهها: روایی محتوایی این آزمون با نظر متخصصان روانشناسی تربیتی تأیید شد. نتایج تحلیل نمودار سنگریزه و تحلیل موازی 3 عامل بهعنوان عاملهای زیربنایی کشف کردند. تحلیل عاملی تأییدی هم با مدل سه عاملی برازش خوبی نشان داد. همبستگی منفی و معنیدار (50/51-) نمره این آزمون با انگیزش بیرونی و همبستگی مثبت و معنیدار (0/54) آن با انگیزش درونی یادگیری روایی همگرا را برای آن تأیید کرد. اعتبار کل آزمون به روش آلفای کرونباخ 0/73 و ضریب پایایی آن به روش بازآزمایی 0/89 به دست آمد. بحث: در نتیجه تحلیلهای رواسازی سه عاملِ زیربنایی (با 14 سؤال) بهعنوان عوامل زیربنایی و تشکیلدهنده رویکرد یادگیری مادامالعمر تعیین شدند: هدفگذاری (6 سؤال)، خود راهبری و خودارزیابی (5 سؤال) و استفاده از آموختهها (3 سؤال). این مقیاس میتواند در پژوهشهای مختلف جهت تعیین روابط و پیشبینی آن مورداستفاده قرار گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
یادگیری، یادگیری مادامالعمر، آموزش پزشکی
عنوان انگلیسی
Construction and Validation the Iranian Scale of Lifelong Learning Approach Measuring Among Medical Students
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aim: The aim of this study was to construct and validate the scale to assess Iranian approach to lifelong learning in medical students. Methods: This study is descriptive (non-experimental) in terms of data collection methods and research and development in terms of purpose. In item analysis, Pearson correlation and confirmatory factor analysis method was used. The Primary instrument was developed based on conceptual analysis and similar instruments. The study population included undergraduate students of Iran and Tehran Universities' of Medical Sciences and who were enrolled in the academic year 2016-2017 and by using clustering sampling methods a sample of 350 of them were selected. Results: Content validity of the test was confirmed by the experts of educational psychology. The results of scare plot and parallel analysis discovered three factors as infrastructure factors. Confirmatory factor analysis also showed good fit with the three-factor model. The negative significant correlation (-0.51) of test scores were confirmed by external motivation of learning and positive significant correlation (0.54) were confirmed by intrinsic motivation of learning. The reliability of the whole test was obtained 0.73 by using Cronbach's alpha method and its reliability coefficient was obtained 0.89 with re-test method. Conclusion: As a result of validating analysis, three underlying factors (with 14 items) were established as constituent components of lifelong learning approach: Goal setting (6 items), self-directing and self-assessment (5 items) and using the knowledge (3 items). This scale can be used in different studies to determine relationships and its prediction.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
learning, lifelong learning, medical education
نویسندگان مقاله
مجید یوسفی افراشته | majid yousefi afrashte
department of psychology, faculty of humanities science, university of zanjan, zanjan, iran
گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه زنجان (Zanjan university)
نشانی اینترنتی
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-828-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
کاربست نظریههای یادگیری در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات