این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۰، شماره ۶، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی آمادگی برای یادگیری خود راهبرد و عوامل زمینه‌ای مرتبط با آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
چکیده فارسی مقاله زمینه و اهداف: آمادگی برای یادگیری خود راهبرد به صورت درجه‌ای که دانشجویان دارای نگرش، توانایی و ویژگی‌های شخصیتی مورد نیاز برای یادگیری خود راهبرد می‌باشد، تعریف می‌شود. هدف از مطالعه حاضر تعیین وضعیت آمادگی برای یادگیری خود راهبرد و عوامل زمینه‌ای مرتبط با آن در میان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمانشاه بود. روش بررسی: این مطالعه توصیفی مقطعی در میان 320 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمانشاه انجام شد. نمونه‌گیری به‌طور تصادفی ساده و با احتمال متناسب با حجم در هر یک از دانشکده‌ها انجام گرفت. جمع‌آوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه آمادگی برای یادگیری خود راهبرد Fisher انجام شد. تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها با بهره‌گیری از نرم‌افزار آماری Spss ویرایش 16 و با استفاده از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار تحلیلی (مربع کای، و آزمون تی) در سطح معناداری 0/05 انجام گرفت. یافته‌ها: میانگین سن دانشجویان 23/13 با انحراف معیار 2/92 سال بود؛41/7 درصد دانشجویان در وضعیت آمادگی بالا برای یادگیری خود راهبرد قرار داشتند. دانشجویان دختر و دانشجویانی که مادر آنان دارای تحصیلات دانشگاهی بودند آمادگی بالاتری برای یادگیری خود راهبرد داشتند (0/05>P). نتیجه‌گیری: کمتر از نیمی از دانشجویان در وضعیت آمادگی بالا برای یادگیری خود راهبرد قرار داشتند؛ این یافته‌ها ضرورت توجه بیشتر به آموزش یادگیری خود راهبرد در میان دانشجویان را نشان می‌دهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تمایل به یادگیری، خودکنترلی، خود مدیریتی، یادگیری، آموزش

عنوان انگلیسی Self-Directed Learning Readiness and The Associated Contextual Factors Among Kermanshah University of Medical Sciences Students
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aims: Self-Directed learning readiness defined as a degree that students attitudes, abilities, and personality traits need to learn self-directed. The aim of this study was to determine the status of self- directed learning readiness and its associated contextual factors among Kermanshah University of medical sciences students. Methods: This cross-sectional study was conducted among 320 students of Kermanshah University of medical sciences. Simple randomized sampling method was used with probability proportional to size in each school. Data collection was performed by using the Fishers self-directed learning readiness questionnaire. Data were analyzed by SPSS-16 and using descriptive statistics (mean and standard deviation) and analytical statistics (chi-square and t-test), at 0.05 significance level. Results: The mean age of students was 23.13±2.92 years old: %41.7 of students were in a high readiness to self- directed learning. Female students and those, whose mothers had university education had higher readiness to self- directed learning (P< 0.05). Conclusions: Less than half of the students had high readiness to self- directed learning, these findings point to the importance of self- directed learning teaching among students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مهدی میرزایی علویجه | mehdi mirzaei alavijeh
department of public health, school of health, kermanshah university of medical sciences, kermanshah. iran
گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمانشاه، کرمانشاه. ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (Kermanshah university of medical sciences)

بهزاد کرمی متین | behzad karami matin
department of public health, school of health, kermanshah university of medical sciences, kermanshah. iran
گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمانشاه، کرمانشاه. ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (Kermanshah university of medical sciences)

نصراله حسینی | nasrollah hosseini
deputy of education, ministry of health and medical sciences, tehran, iran
معاونت آموزش، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی (Ministry of health and medical education)

شعیب رحیمی | shoaib rahimi
department of public health, school of health, kermanshah university of medical sciences, kermanshah. iran
گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمانشاه، کرمانشاه. ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (Kermanshah university of medical sciences)

فرزاد جلیلیان | farzad jalilian
department of public health, school of health, kermanshah university of medical sciences, kermanshah. iran
گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمانشاه، کرمانشاه. ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (Kermanshah university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1474-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روش‌های نوین تدریس علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات