این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۱۰، شماره ۶، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
بررسی رابطه کمالگرایی مثبت و منفی با بهزیستی هیجانی و اشتیاق تحصیلی دانشجویان پرستاری
چکیده فارسی مقاله
اهداف: با توجه به نقش مهم متغیرهای روانشناختی بر ابعاد مختلف سلامت و عملکرد تحصیلی دانشجویان، هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه کمالگرایی مثبت و منفی با بهزیستی هیجانی و اشتیاق تحصیلی دانشجویان پرستاری بود. ابزار و روشها: طرح پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعهٔ آماری پژوهش حاضر کلیه دانشجویان پرستاری شهر اراک بودند. نمونه پژوهش شامل 365 نفر از دانشجویان پرستاری شهر اراک بود که به روش نمونه گیری در دسترس از دانشکدههای پرستاری انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه کمالگرایی مثبت و منفی Terry-short و همکاران، مقیاس بهزیستی هیجانی Keyes و Magyar-Moe و پرسشنامه اشتیاق تحصیلی Fredricks و همکاران استفاده شد. برای تحلیل دادهها از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چند متغیره به روش ورود استفاده شد. یافتهها: نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین کمالگرایی مثبت با بهزیستی هیجانی و اشتیاق تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (0/01> P). همچنین بین کمالگرایی منفی با بهزیستی هیجانی و اشتیاق تحصیلی همبستگی منفی و در سطحی معناداری وجود دارد (0/01> P). با توجه به 2R تعدیل یافته، کمالگرایی مثبت و منفی قادر به تبیین 32 ٪ از واریانس اشتیاق تحصیلی و 12 ٪ از واریانس بهزیستی هیجانی دانشجویان پرستاری است. نتیجهگیری: با توجه به یافتههای تحقیق حاضر، میتوان گفت که کمالگرایی نقش مهمی در عملکرد تحصیلی و بهزیستی دانشجویان ایفا میکند و نیازمند توجه هر چه بیشتر مسئولان آموزشی به اهمیت مباحث و مداخلات روانشناختی و مشاورهای در بهبود عملکرد و ارتقا سلامت دانشجویان میباشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کمالگرایی، بهزیستی هیجانی، اشتیاق، دانشجویان پرستاری
عنوان انگلیسی
Investigate The Relationship Between Positive and Negative Perfectionism With Emotional Well-being and Academic Engagement in Nurse’s Students
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aims: According to the important role of the psychological variables on students various dimensions of health and academic performance, the aim of this study was to investigate the relationship between the positive and negative perfectionism with Emotional well-being and academic Engagement in nurse's students. Methods: The Design of this study is descriptive and correlation. The statistical population of this study included all nursing students in Arak city. Research sample was consisted of 365 nursing students of Arak city, which were selected by available sampling method from nursing faculties. Data collecting was conducted by using Terry-short and et al positive and negative perfectionism questionnaire, Keyes & Magyar-Moe Emotional well-being scale and Fredricks and et al academic engagement questionnaire. For data analysis the Pearson correlation and multivariate linear regression were used with inter method. Results: results of Pearson correlation showed that there is a positive and significant correlation between positive perfectionism with emotional well-being and academic engagement (P < 0/001). Also, there is a negative and significant correlation between negative perfectionism with emotional well-being and academic engagement (P < 0/001). According to the modified R2, the positive and negative perfectionism was able to explain %32 of the academic engagement and %12 of emotional well-being variance in nursing students. Conclusion: According to the findings of present research, it can be said that perfectionism plays an important role in students' academic performance and general well-being and is required to pay more attention of educational authorities to the importance of discussions and psychological interventions and counseling on improving the performance and the health of students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مسلم عباسی | moslem abbasi
department of psychology, faculty of literature and human sciences, university of salman, persian kazeroun, kazeroun, iran
گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه سلمان فارسی کازرون، کازرون، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه سلمان فارسی (Salman farsi university)
ذبیح پیرانی | zabih pirani
department of psychology, faculty of literature amp; humanities, islamic azad university, arak branch, arak, iran
گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، اراک، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی اراک (Islamic azad university of arak)
نادر اعیادی | nader ayadi
department of counseling, faculty of psychology and educational sciences, kharazmi university, tehran, iran
گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)
الهه صالحی | elahe salehi
department of counseling and guidance, faculty of literature and human sciences, islamic azad university of arak. arak. iran
گروه مشاوره و راهنمایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک. اراک. ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی اراک (Islamic azad university of arak)
نشانی اینترنتی
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1158-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات