این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۱۰، شماره ۶، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
تبیین رفتارهای پرخطر دانشجو - معلمان بر اساس هویت تحصیلی و انگیزش تحصیلی
چکیده فارسی مقاله
زمینه و اهداف: رفتارهای پرخطر سلامت و بهزیستی افراد را با خطر مواجه میسازد، بنابراین شناخت عوامل مؤثر بر آن اهمیت فراوانی دارد. لذا هدف از پژوهش حاضر تعیین نقش هویت تحصیلی و انگیزش تحصیلی در رفتارهای پرخطر دانشجو- معلمان پسر دانشگاه تربیت معلم سبزوار بود. روش بررسی: روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجو- معلمان پسر دانشگاه فرهنگیان سبزوار در سال تحصیلی 96- 1395 به تعداد 500 نفر بود که از بین این دانشجویان 220 نفر به روش نمونهگیری در دسترس و با استفاده از فرمول کوکران بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه منزلت هویت تحصیلی، مقیاس انگیزش تحصیلی و پرسشنامه رفتارهای پرخطر جوانان ایرانی استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش از نرمافزار Spss- 16 و آزمون تحلیل رگرسیون چندگانه با روش گام به گام استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که هویت تحصیلی موفق با مؤلفههای سیگار کشیدن و رابطه جنسی و هویت تحصیلی دنباله رو با مؤلفه رابطه جنسی رابطه منفی معناداری داشت (0/05> p). انگیزش درونی با مؤلفههای سیگار کشیدن و رابطه جنسی رابطه منفی معنادار داشت (0/01>p). نتایج تحلیل رگرسیون گامبهگام نشان داد که هویت تحصیلی موفق و هویت تحصیلی دنباله رو، مؤلفههای سیگار کشیدن و رابطه جنسی را پیشبینی میکنند و همچنین انگیزش درونی، مؤلفههای سیگار کشیدن و رابطه جنسی را پیشبینی میکند (0/05> p). نتیجه گیری : هویت تحصیلی و انگیزش تحصیلی، پیشبینی کننده رفتارهای پرخطر دانشجویان هستند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
هویت تحصیلی، انگیزش تحصیلی، رفتارهای پرخطر
عنوان انگلیسی
Explaining Student-Teachers High-Risk Behaviors Based on Academic Identity and Academic Motivation
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aim: High-risk behaviors endanger the health and well-being of individuals. Therefore, it is important to recognize its effective factors. Therefore this study aimed to explain student - teachers high-risk behaviors based on academic identity and academic motivation. Methods: The research method was a descriptive-correlation, and the statistical population consists of all male student – teachers (n=500) at Farhangian University of Sabzevar in 2016-2017 and 220 students were selected using available sampling method and using the Cochran formula. Academic identity status questionnaire, academic motivation scale and Iranian youth high-risk behaviors scale were used for data gathering. Data analysis was performed using the multiple regression analysis (stepwise) and software SPSS version 16. Findings: The results showed that there is a significant negative relationship between academic identity achievement with smoking and sex and followering academic identity with sex (p>0.05). There is a significant negative relatioship between internal motivation with smoking and sex (p>0.01). Stepwise regression analysis showed academic identity achievement and academic identity follower predict Smoking and sex components. Also, intrinsic motivation predict smoking and sex components of high-risk behaviors. Conclusion: Academic identity and academic motivation are predictors of high-risk behaviors in students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
High-Risk Behaviors, Academic identity, Academic motivation
نویسندگان مقاله
زبیر صمیمی | zobair samimi
department of educational psychology, faculty of psychology and education science, azerbaijan shahid madani university, tabriz, iran
گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید مدنی (Azarbaijan shahid madani university)
ابوذر دهانی | abozar dehani
department of educational sciences, farhangian university, allameh tabatabaei pardis of sabzevar, sabzevar, iran
گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس علامه طباطبائی سبزوار، سبزوار، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فرهنگیان (Farhangian university)
فرناز شبان بسیم | farnaz shaban basim
department of educational sciences, faculty of psychology and education science, azerbaijan shahid madani university, tabriz, iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید مدنی (Azarbaijan shahid madani university)
آرش شهبازیان خونیق | arash shahbaziyan khonig
department of educational psychology, faculty of psychology and education science, azerbaijan shahid madani university, tabriz, iran
گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید مدنی (Azarbaijan shahid madani university)
نشانی اینترنتی
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1486-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات