این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۱۰، شماره ۶، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
برنامهدرسی حقوق بشر در آموزش عالی: یک مطالعه کیفی
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: حقوق بشر از کرامت و آزادی هر انسانی محافظت میکند، بنابراین باید دولتها تعلیم و تربیت خود را به منظور ارتقا بهرهمندی از حقوق بشر هدفگذاری نمایند. لذا هدف پژوهش حاضر تدوین برنامهدرسی حقوق بشر در آموزش عالی جمهوری اسلامی ایران بوده است. روش بررسی: بر اساس طرح کیفی و روش مطالعه موردی، به منظور تعیین عناصر لازم برای تدوین برنامه درسی حقوق بشر، نظر اساتید و متخصصان گروه حقوق و علوم اجتماعی دانشگاههای شهید بهشتی، اصفهان، شیراز و کرمان با استفاده از پرسشنامه باز پاسخ و نیمه ساختارمند با نمونهگیری هدفمند و با تکنیک اشباع نظری اخذ گردید. سپس دادههای به دست آمده با استفاده از نرم افزار N-Vivo در قالب شبکه مضامین پایه، سازمان دهنده و فراگیر دستهبندی و سازماندهی شدند. برای اعتباریابی دادههای کیفی از روش همسوسازی استفاده شد. یافتهها: برنامه درسی حقوق بشر (مضمون فراگیر) دارای ابعادی مانند محتوا، منطق، اهداف، روشها و محیط یادگیری بهعنوان مضامین سازماندهنده میباشد و هر کدام از این مضامین نیز دارای سطوح و مضامین پایه متنوعی هستند که در تدوین برنامه درسی حقوق بشر بایستی مد نظر قرار گیرند. بحث: حقوق بشر از طریق تقاضای آگاهانه و مداوم و دانستن، درک و حمایت از حقوق همه مردم و احترام به آنها محقق میگردد. بنابراین آموزش حقوق بشر سهم بزرگی در حفاظت مستمر و مداوم از نقض حقوق بشر را به عهده دارد و نوعی سرمایهگزاری مهم برای دستیابی به جامعهای است که در آن تمام افراد قابل احترام و ارزشمند باشند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Developing of Human Rights Curriculum in Higher Education: A Qualitative Study
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aim: Human rights protect the dignity and liberty of every human being, therefore governments should direct their education and training towards promoting the enjoyment of human rights. This study aimed to develop a human rights curriculum for higher education in the Islamic Republic of Iran. Materials and Methods: Based on the qualitative design and case study methodology, to determine the necessary elements for developing a human rights curriculum, the opinion of professors and experts of law and social sciences in Shahid Beheshti, Isfahan, Shiraz, and Kerman universities was obtained by using an open-ended and semi-structured questionnaire with purposeful sampling and theoretical saturation technique. Then, the obtained data were categorized and organized into basic, organizing, and global themes by using N-Vivo software which created a thematic network. The triangulation method was used to validate the qualitative data. Results: A human rights curriculum (global theme) has some dimensions such as content, logic, goals, methods, and learning environment as organizing themes, and each of these has different levels and various basic themes that should be considered in developing a human rights curriculum. Discussion: Human rights are realized through conscious and continuous demands for the rights of all individuals and learning, understanding, protecting and respecting these rights are vital for their realization. Therefore, educating about human rights plays a major role in the persistent protection of human rights and fighting against their violation and it is an important investment in achieving a society in which all people are respected and valued.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
رحمت اله مرزوقی | rahmatollah marzoghi
department of administration and educational planning, faculty of educational sciences and psychology, shiraz university, shiraz, iran
بخش مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
مهدی محمدی | mehdi mohammadi
department of administration and educational planning, faculty of education and psychology, shiraz university, shiraz, iran
بخش مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
محمد علی خورسندیان | mohammad ali khorsandeyan
department of private law, faculty of law and political sciences, shiraz university, shiraz, iran
بخش حقوق خصوصی، دانشکده حقوق وعلوم سیاسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
فریده براهویی | farideh barahouei
department of administration and educational planning, faculty of education and psychology, shiraz university, shiraz, iran
بخش مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
نشانی اینترنتی
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1588-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
طراحی برنامه درسی در علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی کیفی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات