این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران، جلد ۵، شماره ۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تجربیات مادران از علل گرایش کودکان به بازی‌های رایانه‌‌ای: یک تحقیق کیفی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: در دهه‌های اخیر و همزمان با ظهور و گسترش فناوری‌های جدید، تغییرات عمده‌ای در سبک و ماهیت بازی‌های کودکان ایجاد شده است. نقش فرهنگ در پذیرش و گسترش بازی‌های مدرن و رایانه‌ای، از مهم‌ترین عواملی است که بایستی به صورت جدی بررسی شود. ازاین‌رو، این مطالعه برای واکاوی تجارب مادران نسبت به علل گرایش کودکان به بازی‌های رایانه‌ای انجام گرفت. مواد و روش‌ها: پژوهش به صورت پدیدارشناسی انجام شد و تجزیه و تحلیل اطلاعات با روش کلایزی به انجام رسید. روش جمع‌آوری اطلاعات، مصاحبه نیمه‌سازمان‌یافته با 20 نفر از مادرانِ کودکانِ عادی با بازه سنی 7-4 سال است. مصاحبه‌ها حول محور نگرش مادران نسبت به بازی و علی‌الخصوص بازی‌های رایانه‌ای، براساس نظریه آشیانه رشدی، در سال 1394 انجام شد. یافته‌ها: از مجموع یافته‌های این پژوهش، هفت مفهوم اصلی(محدودیت مکانی برای بازی‌های گروهی، ارتباط اجتماعی نداشتن کودک با دیگر کودکان، اختصاص ندادن وقت کافی برای فرزندان، آموزش ندادن بازی به کودکان توسط والدین، استفاده والدین و دیگر کودکان از وسایل رایانه‌ای، جذابیت، تنوع و پیچیدگی بازی‌های رایانه‌ای، و نیز در دسترس بودن بازی‌های رایانه‌ای در هر مکان و زمان) استخراج شد. نتیجه‌گیری: یافته‌های پژوهش حاضر می‌تواند به کشف نقاط ضعف و کمبودهای موجود در بسترِ فرهنگیِ حاکم بر جامعه، کمک کند و مقدمه‌ای باشد برای انجام پژوهش‌های آتی در زمینه یافتن روش‌هایی به منظور رفع ضعف‌ها و کمبودهای موجود در سیر فرهنگی حاکم بر جامعه کنونی.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بازی‌های رایانه‌ای، نگرش والدین، پدیدارشناسی

عنوان انگلیسی Mothers' Experiences of Children's Tendency to Computer Games: a Qualitative Study
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: In recent decades, coinciding with the emergence and expansion of new technologies,  major changes have taken place in the style and nature of children's games. The role of culture in acceptance and extension of computer games is the most important factor that should be seriously investigated. Therefore, the aim of this  study was to analyze mothers'experiences of their children tendency to computer games. Methods: The research was carried out as phenomenology and colaizzi's proposed stages were used for  data analysis. The method of collecting data is semi-organized interviews with 20 mothers of children aged 4-7 years. Interviews were about parents' attitude towards the games, in particular, computer games, based on the theory of Developmental niche theory and were conducted in 1394. Results: According to the results of data analysis, there are seven major reasons for the increase in children's tendency to computer games: lack of enough space for kids to play group games; the fail in children's social interaction with others; parents do not devote enough time to their children; parents do not bother teaching games to their kids; parents' and other children's use of computer equipment; the charm, variety, and complexity of computer games; and finally, the wide accessibility of computer games. Conclusion: The results of this study highlight the cultural defects in nurturing children's scene of games and also the need for future research on the ways to removing cultural weaknesses in order to overcome such barriers .
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مریم مشیریان فراحی | maryam moshirian farahi
dept. of psychology, faculty of education and psychology, ferdowsi university of mashhad, mashhad, iran
گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

نرگس گودرزی | natges goodarzy
dept. of psychology, faculty of education and psychology, ferdowsi university of mashhad, mashhad, iran
گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

زهرا طبیبی | zahra tabibi
dept. of psychology, faculty of education and psychology, ferdowsi university of mashhad, mashhad, iran
گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

هانیه ظریف گلباریزدی | haniye zarif golbaryazdi
dept. of psychology, faculty of education and psychology, ferdowsi university of mashhad, mashhad, iran
گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)


نشانی اینترنتی http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-679-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات