این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران، جلد ۵، شماره ۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تأثیر آموزش نقش والدی بر نگرش مادران دارای کودکان ۵-۱ ساله نسبت به سوء رفتار با کودک
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: نگرش والدین بر شکل‌دهی رفتارهای کودکان و نیز سوء رفتار با کودک تأثیر مهمی دارد. پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش نقش والدی بر نگرش مادران کودکان 5-1 ساله نسبت به سوء رفتار با کودکان در شهر ملایر انجام گرفت. مواد و روش‌ها: در این مطالعه نیمه‌تجربی 122 مادر که کودک 5-1 ساله داشتند، با روش تصادفی خوشه‌ای دومرحله‌ای از مهدهای کودک شهر ملایر در سال 1395ش انتخاب شدند و به صورت تصادفی 61 نفر به گروه آزمون و 61 نفر به گروه کنترل تخصیص یافتند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه استاندارد «نقش والدی افراد جوان- بزرگسال» بود. آموزش گروهی نقش والدی در طول دو هفته در چهار جلسه برگزار شد. قبل از آموزش و یک ماه پس از آن، پرسشنامه‌ها توسط دو گروه تکمیل شد. داده‌ها با نرم‌افزار Spss ویرایش 16 و آمار توصیفی و آزمون‌های تی‌مستقل و تی‌زوجی، در سطح اطمینان 95/0 تحلیل شدند. یافته‌ها: میانگین و انحراف معیار نمرات نگرش در گروه آزمون، پیش از مداخله 7/28±69/60 و پس از مداخله 14/79±86/8 بود که تفاوت معنی‌داری را نشان می‌دهد(0/01(p<. همچنین مقایسه میانگین نمرات نگرش و هر یک از حیطه‌های آن بین دو گروه آزمون و کنترل نشان داد که این تفاوت پس از مداخله نیز معنی‌دار بود (0/01. (p< نتیجه‌گیری: آموزش نقش والدی، نگرش مادران به سوء رفتار با کودک را تغییر داد و موجب بهبود نگرش آنان نسبت به رفتار تربیتی صحیح شد. بنابراین برگزاری آموزش‌های مدون و گروهیِ نقش والدی با کاهش سوء رفتار با کودکان نوپا و خردسال، گام مهمی در سلامت جسمی و روانی آنان دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سوء رفتار، کودک، نقش والدی، نگرش

عنوان انگلیسی The Effect of Training of Parental Role on Mothers’ Attitude with Children Aged 1-5 Years with Respect to Children’ Abuse
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: Parents' attitude play important role in children's behavior and child abuse. The aim of current study was to assess the impact of parent role training on the mothers' attitudes with children aged 1-5 years toward child abuse in Malayer. Methods: In the current semi-experimental study with pre and post-tests, 122 mothers with children 1-5 years old were selected through cluster sampling from kindergartens of Malayer in 2016. Then, mothers were randomly selected and divided into two groups of experimental and control (61 in the experimental group and 61 in the control group). "Adult Adolescent Parenting Inventory" questionnaire was used as data collection  . Training Group of parental role was held in four sessions for two weeks. Before training and one month after it, questionnaires were completed by both groups. The data were analyzed using SPSS 16. Descriptive statistics, independent and paired t-tests, were applied for data analysis with a confidence level of 0.95. Results: The mean and standard deviation of the attitude scores for the experimental group before and after training were 69.60±7.28 and 86.8 ±14.79, respectively, and this difference was significant (p< 0.01). Moreover, the comparison of the mean scores of attitude and its components (its compass) between experimental and control groups revealed a significant difference after the intervention (p< 0.01). Conclusion: Parent role training has changed mothers' attitudes about child abuse and improved their attitude toward correct nurture (proper pedagogical) behavior. Therefore, systematic and group training of parental role, by reducing misuse of toddlers and young children, is an important step in their physical and mental health.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Abuse, Child, Parental role, Attitude

نویسندگان مقاله فاطمه چراغی | fatemeh cheraghi
chronic disease home care research center, faculty of nursing amp; midwifery, hamadan university of medical sciences, hamedan, iran
مرکز تحقیقات مراقبت بیماری های مزمن در منزل، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)

زهره روستایی | zohreh rostaie
dept. of pediatric nursing, faculty of nursing amp; midwifery, hamadan university of medical sciences, hamedan, iran
گروه پرستاری کودکان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)

محمد عسگری | mohammad asgari
dept. of psychology, faculty of literature and humanistic, malayer university, malayer, iran
گروه روانشناسی ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه ملایر (Malayer university)

فرشید شمسایی | farshid shamsaei
research center for child amp; maternity care, faculty of nursing amp; midwifery, hamadan university of medical sciences,hamedan,iran
مرکز تحقیقات مراقبت های مادر و کودک، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)

لیلی تاپاک | lili tapak
dept. of biostatistics, faculty of public health, hamadan university of medical sciences, hamedan, iran
گروه آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-795-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات