این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران
، جلد ۵، شماره ۳، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
نقش واسطهای نیازهای روانشناختیِ پایه در ارتباط بین سبکهای والدگری و سلامت روان دانشآموزان تیز هوش
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: زندگی کردن براساس اهداف اصیل، یافتن معنا و تلاش در جهت رشد شخصی، همان سلامت روان است. پژوهشهای زیادی تأثیر عوامل بافتی و شخصی را بر سلامت روان کنکاش کردهاند. هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه متغیرهای سبکهای والدگری و ارضای نیازهای روانشناختیِ پایه بر سلامت روان در دانشآموزان تیزهوش شهر شیراز بود. مواد و روشها: برای این منظور 250 نفر(115 دختر و 135 پسر) از دانشآموزان مدارس تیزهوش شهر شیراز به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شد. برای اندازهگیری متغیرها، افراد شرکتکننده مقیاسهای والدین به عنوان بافت اجتماعی، سلامت روان و ارضای نیازهای روانشناختی را تکمیل کردند. برای بررسی قابلیت اعتماد و روایی این مقیاسها به ترتیب از روش آلفای کرنباخ و تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد که نتایج بیانگر مطلوبیت این مقیاسها بود. در تحلیل دادهها از نرمافزار لیزرل استفاده شد. یافتهها: یافتههای پژوهش با استفاده از روش تحلیل مسیر، حاکی از آن بود که سلامت روان دانشآموزان تیزهوش متأثر از سبکهای والدگری خانواده و ارضای نیازهای روانشاختی است. بدین صورت که سبک کنترلی و طردکننده خانواده به صورت منفی، و سبک گرمی به همراه سبک حمایت از استقلال از خانواده به صورت مثبت، اثرمستقیم و غیرمستقیم بر سلامت روان دارند. همچنین ارضای نیاز به شایستگی و نیاز به استقلال، به صورت مثبت با سلامت روان در ارتباط است و توانسته نقش واسطهای در ارتباط بین سبکهای والدگیری و سلامت روان ایفاء کند. برای ارزیابی مدل از شاخصهای چندگانه از جمله میزان (0/42) RMSو(0/98) GFI استفاده شد که نتایج نشان داد مدل پیشنهادی با دادهها برازش دارد. نتیجهگیری: با توجه به یافته ها سبک والدگری مناسب(گرمی در روابط، حمایت از استقلال و نداشتن سبک کنترلی) باعث بهبود شایستگی و سلامت روان در فرزندانشان میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سلامت روان، سبکهای والدگری، نیازهای روانشناختی، تیزهوش
عنوان انگلیسی
The Mediating Role of Satisfying Basic Psychological Needs on The Relationship Between Parenting Styles and Mental Health in Gifted Students
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objective: Living up based on authentic goals, meaning and striving to achieve personal growth have been defined as mental health. Many studies have addressed the effect of personal and contextual factors on the mental health. This study aimed to determine the relationship of parenting styles and to satisfy basic psychological needs on mental health among gifted students in Shiraz. Methods: Participants consisted of 250 gifted school students (135 boys and 115 girls) which were selected through cluster sampling method. In this study, parental scales as social context, mental health and basic psychological needs were used. Cronbach's alpha was used to check the validity of research data, and confirmatory factor analysis was used to assess the validity of the data from the. The data were analyzed through LISREL. Results: The results of path analysis showed that that there is a significant relationship between parenting styles and satisfying basic psychological needs with mental health among gifted students. This means that, rejection and control style negatively and warmth and autonomy support positively effects on mental health. Also, need to autonomy and competence positively effects on mental health. Also, the satisfying basic psychological needs of involvement were mediated by parenting styles and mental health. Multiple indexes of fitness were used to evaluate the model. Which results (RMSE=0/042, GFI=0/98) showed that there is a fitness between model and data. Conclusion: According to results, Proper parenting style (i.e. warmth and structure styles and lack of correction style) could lead to a higher level of competency and well-being among gifted students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سمیه ساداتی فیروزآبادی | somayeh sadati firozabadi
dept. of special education, faculty education and psychology, shiraz university, shiraz, iran
گروه آموزش کودکان استثنایی ،دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
قوام ملتفت | gavam moltafet
dept. of psychology, faculty of literature and humanities, yasouj university, yasouj, iran
گروه روانشناسی،دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه یاسوج (Yasouj university)
نشانی اینترنتی
http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-605-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات