این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله زنان، مامایی و نازایی ایران، جلد ۲۰، شماره ۷، صفحات ۳۶-۴۳

عنوان فارسی تأثیر مداخله آموزشی بر اصلاح سبک زندگی مرتبط با پوکی استخوان دانشجویان دختر
چکیده فارسی مقاله مقدمه: پوکی استخوان یک بیماری مزمن پیشرونده اسکلتی است که عوارض آن به سبب هزینه‌های درمانی، شکستگی‌ها و مراقبت‌های انسانی و بازتوانی، با خسارت‌های اقتصادی وسیعی همراه است. شیوه زندگی به خصوص در دوران نوجوانی و جوانی نقش مهمی در پیشگیری از بیماری‌ها دارد. مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر مداخله آموزشی بر اصلاح سبک زندگی مرتبط با پوکی استخوان دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون انجام شد. روش‌کار: این مطالعه نیمه تجربی شاهددار قبل و بعد، از مهر ماه تا بهمن ماه سال 1395 بر روی 136 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون انجام گرفت. جهت جمع‌آوری داده‌ها در این مطالعه از دو پرسشنامه شامل پرسشنامه جمعیت شناختی مرتبط با خصوصیات فردی و وضعیت اقتصادی اجتماعی و پرسشنامه استاندارد سبک زندگی واکر جهت اندازه‌گیری رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت که شامل شش حیطه تغذیه، ورزش، مسئولیت‌پذیری در مورد سلامت، مدیریت استرس، حمایت بین فردی و خودشکوفایی بود، استفاده شد و قبل از مداخله، بلافاصله و 2 ماه پس از مداخله در اختیار واحدهای پژوهش قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS (نسخه 24) و آزمون‌های تی دانشجویی، کای دو و تحلیل واریانس در اندازه‎های مکرر انجام شد.میزان p کمتر از 05/0 معنادار در نظر گرفته شد. یافته‌ها: بر اساس نتایجآزمون تحلیل واریانس در اندازه‌های مکرر، میانگین نمرات پرسشنامه سبک زندگی در مجموع (001/0p<) و در هر شش حیطه آن (تغذیه (001/0p<)، ورزش (001/0p<)، مسئولیت‌پذیری (001/0p<)، مدیریت استرس (001/0p<)، حمایت بین فردی (005/0=p) و خودشکوفایی (001/0p<) در دو گروه اختلاف آماری معناداری داشت. اثر زمان در حیطه‎های ورزش (001/0p<)، مسئولیت‌پذیری (001/0p<)، مدیریت استرس (001/0p<)، خودشکوفایی (001/0p<) و در مجموع (001/0p<) معنادار بود. نتیجه‌گیری: مداخله آموزشی در بهبود سبک زندگی پیشگیری کننده از پوکی استخوان مؤثر است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش بهداشت، پوکی استخوان، سبک زندگی،

عنوان انگلیسی The effect of educational intervention on lifestyle modification associated with osteoporosis in female students
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Osteoporosis is a chronic, progressive skeletal disease associated with high health cost for the treatment of respective complications, follow-up care, and rehabilitation. Lifestyle plays a critical role in the prevention of the diseases, especially during adolescence and early adulthood. The aim of this study was to determine the effect of educational intervention on lifestyle modification associated with osteoporosis in female students of Islamic Azad University, Kazerun Branch. Materials and methods: This pre-and post- controlled semi experimental study was carried from October to February 1395, on 136 female students of Islamic Azad University randomly selected using multistage sampling method (68 students for each of intervention and control groups). To collect data in this study, two questionnaires including demographic questionnaire related to demographic and socioeconomic status and Walker standard lifestyle questionnaire for measure of health promotion behaviors including six areas of nutrition, exercise, health responsibility, stress management, interpersonal support and self-actualization were used and before the intervention, immediately and 2 months after the intervention were given to the participants. Data were analyzed using student t-test, Chi-square and repeated measures variance analysis using SPSS software (version 24). P value less than 0.05 was considered significant. Results: Analysis of variance in repeated measures showed that the mean score of lifestyle questionnaire in total of p Conclusion: Educational intervention is effective in improving preventive life style of osteoporosis.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Lifestyle, Health education, Osteoporosis

نویسندگان مقاله فرنگیس شریفی | farangis sharifi
instructor of midwifery, faculty of medicine, kazerun branch, islamic azad university, kazerun, iran.
مربی گروه مامایی، دانشکده پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون، کازرون، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی کازرون (Islamic azad university of kazerun)

نادر شریفی | nader sharifi
phd student of health education and promotion, school of health, tehran university of medical sciences, tehran, iran.
دانشجوی دکترای آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://ijogi.mums.ac.ir/article_9506.html
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات