این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 4 دی 1404
مجله دانشکده دندانپزشکی مشهد
، جلد ۴۱، شماره ۲، صفحات ۹۱-۱۰۶
عنوان فارسی
تعیین میزان دستیابی به اهداف آموزشی گروههای پریو و ترمیمی دانشکده دندانپزشکی زاهدان در سال ۹۴ – ۹۳
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: ارزشیابی یک فرآیند مستمر می باشد که درک، ارتقای یادگیری وتغییرات لازم برای دستیابی به اهداف آموزشی را مورد توجه قرار می دهد. هدف مطالعه حاضر بررسی توانمندی دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از طریق تعیین نظرات آنها نسبت به میزان دستیابی به اهداف یادگیری دروس نظری وعملی پریودانتیکس وترمیمی در سال تحصیلی 94-93 بود . مواد و روش ها: در این مطالعه مقطعی، توصیفی- تحلیلی که در سال تحصیلی 94 -93 انجام شد، 100 نفر دانشجوی دندانپزشکی که همه واحدهای تئوری و عملی آموزشی پریودونتولوژی و ترمیمی را گذرانده بودند، به عنوان جمعیت مورد مطالعه، درنظر گرفته شدند. سپس پرسشنامه هایی در هر یک از دروس پریودونتولوژی و ترمیمی طراحی گردید. پرسشنامه پریودونتولوژی با روایی و پایایی 9/0 (9/0=CVR و 9/0=CVI) و پرسشنامه گروه ترمیمی با روایی و پایایی 8/0 (8/0=CVR و 8/0=CVI) مورد تایید قرار گرفتند (سوالات پرسشنامه به صورت جداول در انتها ضمیمه شده است). یافته ها: میانگین نمرات توانمندی دانشجویان از دیدگاه خودشان برای دستیابی به اهداف درس پریودنتولوژی، 5 درصد عالی، 30 درصد خوب، 56 درصد متوسط و 9 درصد ضعیف بود و برای درس ترمیمی 17 درصد عالی، 39 درصد خوب، 34 درصد متوسط و 10 درصد ضعیف بود. نتیجه گیری: با توجه به نتایج بالا، از دیدگاه دانشجویان، توانمندی آنان در دستیابی به اهداف آموزشی مطلوب نبود. با مشخص شدن نقاط ضعف و قوت دانشجویان در هریک از دروس پریودنتولوژی و ترمیمی، به نظر میرسد برای برنامه آموزشی این بخش ها نیاز به بازنگری و رفع نقایص باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ارزشیابی، آموزش، دندانپزشکی، گروه پریودانتیکس، گروه ترمیمی،
عنوان انگلیسی
Evaluation of the Achievement of Educational Objectives in Restorative Dentistry and Periodontics Departments in Zahedan Faculty of Dentistry during 2014-2015
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Evaluation is an ongoing process, which leads to understanding and improvement of learning, and also signifies the changes that are necessary to achieve the educational objectives. Regarding this, the present study aimed to evaluate the capabilities of the dental students of Zahedan University of Medical Sciences, Zahedan, Iran, by investigating their viewpoints regarding the achievement of the educational objectives of the theoretical and practical courses of periodontics and restorative dentistry within the academic year of 2014-2015. Materials & Methods: This cross-sectional descriptive analytical study was conducted on 100 dentistry students that had passed all the theoretical and practical units of the restorative dentistry and periodontology during 2014- 2015. For the purpose of data collection, two questionnaires were designed for each of the periodontology and restorative courses. The reliabilities of the periodontology and restoration questionnaires were 0.9 (CVR= 0.9 and CVI= 0.9) and 0.8 (CVR= 0.8, CVI= 0.8), respectively. Results: The mean scores of the students' self-perceived capability in terms of achieving the objectives of the periodontology course demonstrated that 5%, 30%, 56%, and 9% of the students reported to achieve the educational objectives at excellent, good, medium, and poor levels, respectively. Regarding the restorative dentistry course, these rates were found to be 17 %, 39 %, 34%, and 10% for the respective levels. Conclusion: As the results of the present study indicated, from the students' perspectives, their capabilities to achieve the educational goals were not at a favorable level. Considering the strengths and weaknesses of the students in each course of restoration and periodontology, it seems that the associated educational programs need to be reviewed in order to correct the related deficiencies.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سمیه انصاری مقدم | somaye ansari moghadam
assistant professor of periodontology, oral amp; dental disease research center, school of dentistry, zahedan university of medical sciencesl, zahedan, iran
استادیار پریودانتیکس، مرکز تحقیقات بیماری های دهان و دندان، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی زاهدان (Zahedan university of medical sciences)
رضوانه شکوهی نیا | rezvane shokoohinia
dentist
دندانپزشک
سمیه حسینی طباطبایی | somayeh hosseini tabatabaei
assistant professor of restorative, oral amp; dental disease research center, school of dentistry, zahedan university of medical sciences, zahedan, iran
استادیار ترمیمی و زیبایی، مرکز تحقیقات بیماری های دهان و دندان، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی زاهدان (Zahedan university of medical sciences)
سیروس ریسباف فکور | sirous risbaf fakour
assistant professor of oral amp; maxillofacial surgery, oral amp; dental disease research center, school of dentistry, zahedan university of medical sciences, zahedan, iran
استادیار جراحی دهان، فک و صورت، مرکز تحقیقات بیماری های دهان و دندان، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی زاهدان (Zahedan university of medical sciences)
علیرضا انصاری مقدم | alireza ansari moghaddam
professor, health promotion research center, school of health, zahedan university of medical sciences, zahedan, iran
استاد، مرکز تحقیقات ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی زاهدان (Zahedan university of medical sciences)
محمد نایبی | mohammad naebi
student of dentistry, school of dentistry, tabriz university of medical sciences, tabriz, iran
دانشجوی دندانپزشکی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تبریز (Tabriz university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://jmds.mums.ac.ir/article_8611.html
فایل مقاله
دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات